Karu kirjoitti:Juottaminen vaikuttaa yllättävän hyvältä vaihtoehdolta. Itsellänikin on kohta khadorin aloittaminen edessä, eikä oikein huvittaisi pinnata niitä valtavia superraskaita osia toisiinsa kiinni. Mitä välineitä sä tohon juottamiseen käytät.
Juu, totesin että hienosti toimii kun on säädettävä teräväkärkinen kolvi, valkometallille sopiva juoksute (ehdoton!!), matalassa lämpötilassa sulava juote ja viila tms. juotospintojen karhennukseen. Lisäksi olen käyttänyt ns. silikonikumista tehtyä kuuman kestävää patakinnasta, joten voin pitää figua kädessäni kun juotan osia kiinni. Sinitarra on myös ollut apuna käsien ym. osien paikalla pitämiseen juottamisen ajan. Ja taito karttuu tehdessä, jos tulee sutta, niin kuparisukka auttaa poistamaan juotteen vääristä paikoista. Viimeistelyyn voi käyttää haluamiaan välineitä, itse olen siivonnut jäljet viilalla ja askarteluveitsellä, dremel yms. voisi olla myös hyvä, mutta siitä ei ole kokemusta. Tosin sauman voi jättää näkyviinkin, jos siltä tuntuu, kaikki riippuu siitä kuinka siistin saa aikaan.
Terapeuttista hommaa joka tapauksessa kun sauma on heti pitävä jäähtymisen jälkeen (sekunti pari) eikä tarvitse odottaa kuivumista, ei tarvitse myöskään pelätä että osat irtoaa, jos vaikka puristaa vähän kovempaa väärästä paikasta. Hankintalistalla on juottimeen ns. mikrokärki, jolloin ahtaimpiinkin paikkoihin pääsee paremmin. Täytyy katsoa, josko tuohon omaan sellainen jostain löytyisi. Niitä joita juottaminen kiinnostaa, voi välineitä haeskella vaikkapa Clas Ohlssonilta (tuoteluettelo s.149), Biltemasta löytyy melko edullinen säädettävä juotin ja googlaamalla maailmalta löytyy lisää vaihtoehtoja, mikäli omaa luottokortin.
Hagakure kirjoitti:Tosi kiinnostavan näköinen porukka tuossa, mitä tämä on? Warmachinea?
Itsekin joskus haluaisin juottamista kokeilla, jos löytyis tarpeeksi isoja figuja, muttei ole. Olis toki mukava nähdä kuvia lähempääkin itse ukoista
EDIT: Jaha urli juorusikin jo että sotakonetta ovat

Jep, masiinaahan se, yritän ottaa jossain vaiheessa lähikuvia, vaikka ovatkin metallipinnalla (= kuvissa heijastuksia enemmän kuin laki sallii = epäselviä), en ole tehnyt mitään suuria poikkeamia PP:n normiasentoihin, joitain pieniä kuitenkin.
Ei figun koko ole varsinainen ongelma, vaan juottimen kärjen koko.