"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Nykyinen ja tulevaisuus. Mitä odotat/veikkaat?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
taavetti

Nykyinen ja tulevaisuus. Mitä odotat/veikkaat?

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Heräsinpä pohtimaan kaikenlaista tässä maalaillessa ja huipputekijöiden kuvia katsellessa.

Missä mielestäsi mennään maalauksessa? Mikä on in ja out?
Meneekö maalaustyyli vaatemuodin tavoin aikaajoin menneeseen ja sitten taas pompataan johonkin uuteen? Miten käy, mitä veikkaat ja mitä toivot. Kuljetko mukana trendissä vai pidätkö itsepintaisesti yllä itsellesi mielekästä tyyliä tai miksi haluatkaan sitä kutsua.

Toivotaan laajaa keskustelua maalauksen nykytilasta ja tulevaisuudesta :)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aloitanpa omalla mielipiteelläni:

Mitä ensimmäisenä tulee mieleen on nykyinen "realistisuuden" tavoittelu (mikäli figuilussa voi realismista puhua). Koitetaan tehdä kaikki näyttämään aidolta: Maalauspöydät notkuvat ruosteisia lusikoita, että aito ruostejälki saadaan kopioitua figuuriin täsmällisesti. Edellä mainittujen seikkojen jälkeen huomataan, että väripaletti saattaa myös näyttää ankealta.

Nyt olen kutakuinkin vuoden maalannut aktiivisesti ja oikeastaan kaikkea olen kokeillut. Enemmän kuitenkin seurannut ja katsellut mitä maailmalla ja Suomessa tehdään. Odottelen kuitenkin kovasti, että tyyli palaa ajassa taaksepäin. Väriä pöydälle. Saattaa nähdä jopa kirkkaita vihreitä ja punaisia. Kokeiluja olen tehnyt 40k puolelle tässä tämän päivää, olen sitten valmis, kun värit taas palaavat.

Jotain erikoista kaivataan. Mitä se sitten on? En tiedä vielä, tiedätkö sinä?
Ratovaari

Viesti Kirjoittaja Ratovaari »

In:
NMM
Dippaus

Out:
Drybrush

Itse olen tuon perusteella Out, sillä en leiki Änämämmällä tai dippauksella, mutta kuivaharjauksella kyllä.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Nömmömmöö on ollut trendikästä jo pitemmän aikaa ja itse veikkaisin truemetallien nostavan päätänsä enemmänkin, joskin huomattavasti kehittyneempinä. Dippaus EI tule olemaan pro-tason tekniikka, vaan pysyttelee armeijatason värityksessä, mutta todennäköisesti yleistyy. Drybrushiakin käytetään varmaankin yhä runsaasti myös kokeneitten maalaajien toimesta armeijatason maalauksessa (drybrushia voi myös ohennetulla maalilla, jolloin saa suht blendit smoothit).

Uusia tulokkaita voisin ehkä veikata olevan interferenssi tms. effektivärien käytön: http://www.electricocean.com/gt/GT051/51stGTChampCheeba
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Ratovaari

Viesti Kirjoittaja Ratovaari »

Silveri kirjoitti:Dippaus EI tule olemaan pro-tason tekniikka, vaan pysyttelee armeijatason värityksessä, mutta todennäköisesti yleistyy. Drybrushiakin käytetään varmaankin yhä runsaasti myös kokeneitten maalaajien toimesta armeijatason maalauksessa (drybrushia voi myös ohennetulla maalilla, jolloin saa suht blendit smoothit).
Dippaus EI tule koskaan olemaan oikea maalaustekniikka, se on ja tulee aina olemaan oikotie. Drybrushia käytetään, kehutaan ja haukutaan. Muutenkin ne kokeneemmat maalaajat tekevät akryyli- ja liotinpohjaisilla maaleilla täysin rajattomia blendauksia, he eivät alistu drybrushiin. Itse en ole kokeillut tuota ohennetulla maalilla drybrushaamista, koska inkkaamisella pääsee riittävän hyvään jälkeen.

PS:
Mitä ovat blendit smoothit? Puhutko runollisesti smootheista blendeistiä, vai?
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Ratovaari kirjoitti:Mitä ovat blendit smoothit? Puhutko runollisesti smootheista blendeistiä, vai?
Sitä voimme kukin pohtia omalta kohdaltamme.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Matti
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Matti »

Minkä tulevaisuudesta tässä puhutana, pelinappuloiden vai hyllynkoristeiden vai kaiken?

Olettaisin ja toivon, että näiden kahden välille alkaa syntymään hiljalleen eroa yhä enemmän. Dippaus oli hyvä askel kohti fiksuja, helppoja ja nopeita massamaalaustekniikoita, joissa oikaistaan mutkia, hyväksyen rajoituksia mitä oikotiestä syntyy. Tälläisien fiksujen tekniikoita luulisin voitavan kehittää lisääkin ja ne soveltuvat pelinappuloihin hyvin. Hyllynkoristeissa ja maalaamisen ilosta maalatuissa taas noiden tekniikoiden rajoitukset saattaisivat iskeä naamalle turhankin paljon, jonka takia pysytään perinteisemmissä menetelmissä.

Showcase maalauksessa on käynyt pienoista kehitystä sen suhteen, että aiemmista tekniikkaharjoituksista & -pläjäysistä ollaan siirytty hitusen tarkempaa mallinnusta kohti, kuten fluffihenkilöitä tai 2d kuvan imitointia. Esim. Tämän vuoden UkGD:n voittaja taisi olla melkoisen tarkka mallinnus WHFB 6th. ed sääntökirjasta olleesta kuvasta (mitä nyt oli peilikuva). Eli jatkossa haetaan yhä enemmän inspiraatioita kirjoista, 2d taiteesta, elokuvista tms. Eli mennään kohti pienoismallien maailmaa.

Se, mitä toivoisin olisi se, että miniatyyrimaalaus ottaisi askeleen kohti kantaaottavampaa, filosofisempaa ja tunteita välittävämpää suuntaa. Eli siis toteamusta "Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa". Elokuvissa, maalauksissa, piirustuksissa, musiikissa ja teatterissakin on otettu kantaa useisiin asioihin, niin filosofisesti kuin poliittisestikin ja pistetty kenties ihmisiäkin miettimään asioita. Miniatyyreillä ei juuri yhtään ole tätäs ulottuvuutta käytetty tai ainakaan minua vastaan ei niitä ole talssinut, mikä on minusta sääli (muutamia provoja ja kritisointeja figuja & figupelien maailmoja kohtaan on tosin tullut, mutta ulkopuolista kohtaan ei juurikaan). Ei tästä varmasti valtamuotia tulisi, mutta luulisin kantaaottavaman ja pohdiskelua konkretisoivien töiden lisääntyvän jatkossa.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”