Olen havannuit, että täällä sotavasarassa ei hirveästi ole käyty keskustelua Gesson käytöstä pohjamaalauksessa, joten ajattelin tästä nyt sitten kirjoittaa tällaisen pienen artikkelin. Toivottavasti tästä on hyötyä muillekin kuin minulle.
Itse löysin Gesson erään englanninkielisen foorumin kautta ja päätin sitä sitten kokeilla. Gessohan on sellaista liimamaista ainetta, jota esim. taidemaalarit käyttävät kankaan pohjustukseen. Joten tästä voi jo päätellä, että Gessoa saa siis ostettua taiteilija tarvikkeita myyvistä liikkeistä.
Gesso saa valkeana ja olen kuullut jostain, että on olemassa myös mustaa Gessoa. Tässä vaiheessa monet varmaan hylkäävät jo ajatuksen koska useat pohjamaalaavat figunsa mustaksi. Gessoa ei tarvitse käyttää suoraan valkoisena vaan siihen voi sekoittaa akryyli väriä, kuten itse käytän mustaa akryyli maalia siihen lisäksi, niin pohjamaalista tulee silloin harmaata.
Gesson käyttäminen tarkoittaa myös siveltimellä pohjamaalausta, mikä myös taitaa kauhistuttaa monia. Omasta mielestäni siveltimellä pohjamaalaus on parempi vaihtoehto kuin spray pohjamaalaus. Seuraavaksi syitä tähän:
- Siveltimellä pohja maalatessa et ole riippuvainen ilmaston olosuhteista, vaan voit maalata sisällä huolimatta siitä sataako ulkona vai onko siellä hirveä pakkanen. Kova tuulikaan ei ole ongelma.
- Spray maalauksessa tulee paljon hukkaa, eli sitä kirjaimellisesti lentää taivaan tuuliin huomattavia määriä.
- Spray maali haisee, ainakin omasta mielestäni, aivan hirveälle vielä pitkään maalauksen jälkeen. Gesso on käytännössä hajuton.
- Siveltimellä voi pohja maalata vaikka yhden figun kerraallaan ilman, että siitä menee hirveästi hukkaan.
- Jos käy niin, että pohjamaalia laittaa liikaa niin Gesolla tämän voi vielä korjata pyyhkimällä ylimääräistä pois. Spraylla korjaus on hankalampaa.
Siinä nyt joitan Gessolla ja siveltimellä pohja maalatessa saatavia etuja. Ainut haitta puoli tässä on se, että se on hieman hitaampaa kuin spraylla maalaus, mutta kun siihen oppii, niin en usko, että ero on merkittävä.
No niin ja sitten itse asiaan eli pohja maalaukseen.
Ensiksi tarvikkeet:
- Gessoa (yllättävää eikö totta)(En ole varma onko merkillä väliä, kunhan se on vesi ohenteista. Itselläni on suomalaista Gessoa, en nyt muista merkkiä)
- Mustaa akryyli maalia (merkillä ei ole varmaan merkitystä, kunhan se on vesiohenteista ja tietenkin jos haluaa harmaata pohjamaalia)
- Vettä (käytetään ohentamiseen)
- Sivellin (tähän kannattaa hommata ihan hyvän kokoinen sivellin, omani on muistaakseni 2)
- Sekoitus purkki ja jokin sekoitus väline.
Sitten vaiheet:
1. Aluksi otetaan Gessosta jonkin kokoinen klöntti, riippuu siitä kuinka paljon aiot maalata. ja laitetaan se sekoitus purkkiin.
2. Nyt otetaan mustaa akryyli maalia ja laitetaan sitä samaan purkkiin. Tähän ei ole oikeastaan oikeaa määrää, riippuu siitä kuinka tummaa haluat. Harmaan eri sävyjä.
3. Sitten lisätään vesi. Max 25% Gesson määrästä, mutta tämäkin kannattaa tehdä kokeilemalla. Liian paljon vettä saa Gesson halkeilemaan helposti figun pinnalla.
4. Siinäpä se. Valmis sekoitus ja ei kun maalaamaan.
Nyt varmaan voi herätä kysymys, että mitä tekemistä Gessolla on tässä hommassa ja miksi ei voi pohja maalata ilman sitä? Ainahan sitä voi pohja maalata millä haluaa, mutta Gessolla on tiettyjä ominaisuuksia mitkä tekevät siitä käyttämisen arvoisen.
Ensinnäkin Gesso ei valu, en ainakaan itse ole huomannut. Toiseksi Gesso ”kiristyy” kuivuessaan ja näin ollen paljastaa hyvin yksityiskohdat figusta. Kolmanneksi ylimääräisen Gesson saa parhaimmillaan pyyhkäistyä pois, tuhoamatta koko pohjamaalausta. Neljäs ja viimeinen kohta, kokeile niin tiedät.
Sitten vielä tulee kysymykseen, kuinkas paljon tämä maksaa? Noh, Gessoa muutamassa eri koossa. Itselläni on 1 litran purkki kyseistä ainetta ja se maksoi 15€. Samalla hinnalla saa n. 4 purkkia sprayta. Tuolla yhdellä litralla Gessoa (tähän astiseen kulutukseen verrattuna) maalaisi varmaan useamman armeijan. Montako sitten spraylla maalaa? en tiedä siitä sen tarkemmin, mutta voisin vaikka vannoa, että Gesso riittää pidemmälle. Hankala arvioida kun ei ole mitään tarkkoja arvoja.
Tässäpä tämä. Valitan kuvien puuttumista, sillä en nyt ole kotonani missä minulla on kaikki aineet tähän hommaan. Laittelen kuvia sitten kunhan pääsen kotiin asti. Jospa tästä nyt olisi hyötyä henkilöille jotka miettivät muita tapoja pohjamaalta figunsa, säästä huolimatta.
P.S. Toivottavasti tämä nyt on oikea alue tällaiselle viestille