Figujen pohjamaalaus Gessolla

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
SleepingDog

Figujen pohjamaalaus Gessolla

Viesti Kirjoittaja SleepingDog »

Figujen pohjamaalaus Gessolla.

Olen havannuit, että täällä sotavasarassa ei hirveästi ole käyty keskustelua Gesson käytöstä pohjamaalauksessa, joten ajattelin tästä nyt sitten kirjoittaa tällaisen pienen artikkelin. Toivottavasti tästä on hyötyä muillekin kuin minulle.

Itse löysin Gesson erään englanninkielisen foorumin kautta ja päätin sitä sitten kokeilla. Gessohan on sellaista liimamaista ainetta, jota esim. taidemaalarit käyttävät kankaan pohjustukseen. Joten tästä voi jo päätellä, että Gessoa saa siis ostettua taiteilija tarvikkeita myyvistä liikkeistä.

Gesso saa valkeana ja olen kuullut jostain, että on olemassa myös mustaa Gessoa. Tässä vaiheessa monet varmaan hylkäävät jo ajatuksen koska useat pohjamaalaavat figunsa mustaksi. Gessoa ei tarvitse käyttää suoraan valkoisena vaan siihen voi sekoittaa akryyli väriä, kuten itse käytän mustaa akryyli maalia siihen lisäksi, niin pohjamaalista tulee silloin harmaata.

Gesson käyttäminen tarkoittaa myös siveltimellä pohjamaalausta, mikä myös taitaa kauhistuttaa monia. Omasta mielestäni siveltimellä pohjamaalaus on parempi vaihtoehto kuin spray pohjamaalaus. Seuraavaksi syitä tähän:

- Siveltimellä pohja maalatessa et ole riippuvainen ilmaston olosuhteista, vaan voit maalata sisällä huolimatta siitä sataako ulkona vai onko siellä hirveä pakkanen. Kova tuulikaan ei ole ongelma.
- Spray maalauksessa tulee paljon hukkaa, eli sitä kirjaimellisesti lentää taivaan tuuliin huomattavia määriä.
- Spray maali haisee, ainakin omasta mielestäni, aivan hirveälle vielä pitkään maalauksen jälkeen. Gesso on käytännössä hajuton.
- Siveltimellä voi pohja maalata vaikka yhden figun kerraallaan ilman, että siitä menee hirveästi hukkaan.
- Jos käy niin, että pohjamaalia laittaa liikaa niin Gesolla tämän voi vielä korjata pyyhkimällä ylimääräistä pois. Spraylla korjaus on hankalampaa.

Siinä nyt joitan Gessolla ja siveltimellä pohja maalatessa saatavia etuja. Ainut haitta puoli tässä on se, että se on hieman hitaampaa kuin spraylla maalaus, mutta kun siihen oppii, niin en usko, että ero on merkittävä.

No niin ja sitten itse asiaan eli pohja maalaukseen.

Ensiksi tarvikkeet:

- Gessoa (yllättävää eikö totta)(En ole varma onko merkillä väliä, kunhan se on vesi ohenteista. Itselläni on suomalaista Gessoa, en nyt muista merkkiä)
- Mustaa akryyli maalia (merkillä ei ole varmaan merkitystä, kunhan se on vesiohenteista ja tietenkin jos haluaa harmaata pohjamaalia)
- Vettä (käytetään ohentamiseen)
- Sivellin (tähän kannattaa hommata ihan hyvän kokoinen sivellin, omani on muistaakseni 2)
- Sekoitus purkki ja jokin sekoitus väline.

Sitten vaiheet:
1. Aluksi otetaan Gessosta jonkin kokoinen klöntti, riippuu siitä kuinka paljon aiot maalata. ja laitetaan se sekoitus purkkiin.
2. Nyt otetaan mustaa akryyli maalia ja laitetaan sitä samaan purkkiin. Tähän ei ole oikeastaan oikeaa määrää, riippuu siitä kuinka tummaa haluat. Harmaan eri sävyjä.
3. Sitten lisätään vesi. Max 25% Gesson määrästä, mutta tämäkin kannattaa tehdä kokeilemalla. Liian paljon vettä saa Gesson halkeilemaan helposti figun pinnalla.
4. Siinäpä se. Valmis sekoitus ja ei kun maalaamaan.

Nyt varmaan voi herätä kysymys, että mitä tekemistä Gessolla on tässä hommassa ja miksi ei voi pohja maalata ilman sitä? Ainahan sitä voi pohja maalata millä haluaa, mutta Gessolla on tiettyjä ominaisuuksia mitkä tekevät siitä käyttämisen arvoisen.

Ensinnäkin Gesso ei valu, en ainakaan itse ole huomannut. Toiseksi Gesso ”kiristyy” kuivuessaan ja näin ollen paljastaa hyvin yksityiskohdat figusta. Kolmanneksi ylimääräisen Gesson saa parhaimmillaan pyyhkäistyä pois, tuhoamatta koko pohjamaalausta. Neljäs ja viimeinen kohta, kokeile niin tiedät.

Sitten vielä tulee kysymykseen, kuinkas paljon tämä maksaa? Noh, Gessoa muutamassa eri koossa. Itselläni on 1 litran purkki kyseistä ainetta ja se maksoi 15€. Samalla hinnalla saa n. 4 purkkia sprayta. Tuolla yhdellä litralla Gessoa (tähän astiseen kulutukseen verrattuna) maalaisi varmaan useamman armeijan. Montako sitten spraylla maalaa? en tiedä siitä sen tarkemmin, mutta voisin vaikka vannoa, että Gesso riittää pidemmälle. Hankala arvioida kun ei ole mitään tarkkoja arvoja.

Tässäpä tämä. Valitan kuvien puuttumista, sillä en nyt ole kotonani missä minulla on kaikki aineet tähän hommaan. Laittelen kuvia sitten kunhan pääsen kotiin asti. Jospa tästä nyt olisi hyötyä henkilöille jotka miettivät muita tapoja pohjamaalta figunsa, säästä huolimatta.

P.S. Toivottavasti tämä nyt on oikea alue tällaiselle viestille ;)
Viimeksi muokannut SleepingDog, Ke 07.03.2007 15:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Mielenkiintoista, mutta mainitsemasi edut tuntuvat kyllä vaivannäköön nähden melko pieniltä. Sellaisille, jotka jo pohjamaalaavat figunsa käsin, voi olla jopa ihan käyttökelpoinen konsti mutta minä taidan laiskana ihmisenä pysytellä sprayssä.

Tietysti jos tuota ainetta jostain satun käsiini saamaan niin varmasti kokeilen, mutta ostamaan en sitä viitsi lähteä.
Nicodemus von Traube

Viesti Kirjoittaja Nicodemus von Traube »

Kuinka "iskunkestävää" Gesso on? Itse käytän spreitä ennen kaikkea sen takia että se tarttuu hyvin eikä helpolla lohkea irti.

Itselläni on usein tilanteita että tekisi mieli alkaa heti maalaamaan uutta figua, mutta pitää odottaa että saa tarpeeksi monta koottuja että pääsee spreiaamaan (ei viitsi eikä kannata yhtä figua lähteä sprei-imään). Sinänsä tuolle olisi kysyntää.
15mm for teh win
esko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko »

Nicodemus von Traube kirjoitti:Kuinka "iskunkestävää" Gesso on? Itse käytän spreitä ennen kaikkea sen takia että se tarttuu hyvin eikä helpolla lohkea irti.

Itselläni on usein tilanteita että tekisi mieli alkaa heti maalaamaan uutta figua, mutta pitää odottaa että saa tarpeeksi monta koottuja että pääsee spreiaamaan (ei viitsi eikä kannata yhtä figua lähteä sprei-imään). Sinänsä tuolle olisi kysyntää.

Spreiaa silloin kun ovat vielä spruessa kiinni. Sitten kokoat ja voit maalta saman tien.
Welcome to the jungle.
Swarmp

Viesti Kirjoittaja Swarmp »

Onko sellaista vaaraa tässä "Gessossa" että se hilseilee irti figusta.
Musta Sprei on itselläni ainaskin hilseilyt irti. (Yleensä tinaisissa)
Johtunee varmaankin siitä etten ole pessyt figua ollenkaan. :|
Et Imperator Invocato Diabolus Daemonica Exorcism !

viewtopic.php?f=4&t=107359
Hands_of_blue

esko kirjoitti:
Nicodemus von Traube kirjoitti:Kuinka "iskunkestävää" Gesso on? Itse käytän spreitä ennen kaikkea sen takia että se tarttuu hyvin eikä helpolla lohkea irti.

Spreiaa silloin kun ovat vielä spruessa kiinni. Sitten kokoat ja voit maalta saman tien.
Valujälkien poisto osien ollessa spruessa on melko hankalaa, ja osiin jää ikävät maalittomat läikät niihin kohtiin joista se on kiinni kehikossa.
SleepingDog

Viesti Kirjoittaja SleepingDog »

Ei ainakaan itselläni ole mitään hilseilyä ilmennyt figuissa joihin olen gessoa käyttänyt. Jättää, ainakin minun mielestäni, hyvän ja tasaisen pinnan mistä lähteä sitten figua maalaamaan. Ilmeisesti tuota hilseilyä tapahtuu sitten jos laittaa siihen liikaa vettä sekaan.

Iskunkestävyyttä ole vielä testannut, mutta kynnellä olen hieman kokeillut raaputtaa sitä pintaa eikä silloin mitään kummempaa vahinkoa tullut. Sanoisin että vähintään yhtä kestävä kuin spray.

Vaikka edut voivat vaikuttaa pieneltä, ovat ne ainakin minulla erittäin suuret. Ainakin näin kun asun kerrostalossa eikä parvekkeella sprayaaminen edistä naapurisopua... sisällä sprayaamiseen en lähde. Ja muutenkin ei ole keli olosuhteiden armoilla, kuten esim. sateella on hankala sprayata ulkona ilman kosteuden ja muun sellaisen takia.

Ja en nyt koe sitä sen suurempana vaivana pohjustaa figujani siveltimellä, kun pitää siihen sprayaamiseenkin valmistautua (paikka, mahdolliset suojaukset, figujen asettelu, yms). En nyt yritä käännyttää ketään, mutta itse olen hyväksi havainnut ja en usko, että tulisin siirtymään enää takaisin sprayhin.
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

En ole perehtynyt kyseiseen mönjään, mutta törmäsin hiljattain artikkeliin Priming With Acrylic Gesso. Samalta sivustolta löytyy myös lisäys Priming With Gesso - Thin It Or Not ja mielenkiintoinen(?) Watching Paint To Dry.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Hands_of_blue

Täytyy kyllä myöntää, että Jullevin linkkejä selatessani jouduin muuttamaan suhtautumistani melkoisesti. Käsin pohjamaalaamisesta en ole koskaan pitänyt sen hitauden vuoksi, mutta noissa artikkeleissa ainakin näytti siltä, että maali vain läiskittiin figun päälle ja se kuivui muodostaen ohuen pinnan. Joku taisi mainita jopa gessoon dippaamisen. Näyttää siis siltä, että keino on nopea ja poistaa spraylla maalaamisen isoimmat heikkoudet eli säätilan vaikutukset ja paikat joihin spray ei yllä. Taidampa sittenkin käydä taidekaupassa ja antaa mokomalle mahdollisuuden.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Swarmp kirjoitti:Musta Sprei on itselläni ainaskin hilseilyt irti. (Yleensä tinaisissa)
Johtunee varmaankin siitä etten ole pessyt figua ollenkaan. :|
Johtuu siitä että GW:n musta spray on pohjamaalina surkeata. En puhu nyt siitä että musta olisi huono pohjamaaliväri, vaan siitä, että GW:n versio ei pidä varsinkaan metallifigujen päällä (jos vaikka vertaa nyt GW:n valkoiseen).
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Swarmp

Viesti Kirjoittaja Swarmp »

No itse asiassa se ei ollut GW:n spreitä. Vaan matta-mustaa spreitä. Tavallaan se vaan valui pois figusta.
Et Imperator Invocato Diabolus Daemonica Exorcism !

viewtopic.php?f=4&t=107359
Huru-ukko

Re: Figujen pohjamaalaus Gessolla

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Minkä väristä tuo gesso on? Minulla on nimittäin yksi figu maalinpostossa ja valkoinen pohjamaalin töhkä ei irtoa sitten millään. Toisessa ketjussa sanottiin gesson olevan kalkkipitoista. Mietin vain, kuinka lujaan tuo gesso mahtaa tarttua ja mikä olisi paras aine maalinpoistoa ajatellen?
Luumumehu on soturien juomaa
Hands_of_blue

Huru-ukko kirjoitti:Minkä väristä tuo gesso on? Minulla on nimittäin yksi figu maalinpostossa ja valkoinen pohjamaalin töhkä ei irtoa sitten millään. Toisessa ketjussa sanottiin gesson olevan kalkkipitoista. Mietin vain, kuinka lujaan tuo gesso mahtaa tarttua ja mikä olisi paras aine maalinpoistoa ajatellen?
Yleisin väri on varmaan juuri valkoinen, mutta mustaakin löytyy ja valkoista voi sävyttää lisäämällä siihen maalia. Millä olet kokeillut maalinpoistoa? En ole tietääkseni poistanut maaleja Gessolla pohjamaalatusta figusta, mutta yhtään figua ei ole vielä tullut vastaan johon ei olisi Fairy Power Spray tehonnut. Maalit ovat lähteneet helposti sellaisista vanhoista figuista joihin esim. asetonilla ei ole ollut mitään vaikutusta.
DarkSelenia

Viesti Kirjoittaja DarkSelenia »

En ole käyttänyt gessoa figumaalaukseen, sillä ainakin tähän asti on vaan ollut mielessä se, että koska se on täyttävä aine((juurikin sen lisätyn kalkin takia)), se hävittäisi pienimmät yksityiskohdat. Pitänee varmaan joskus kokeilla. Olen käyttänyt gessoa kyllä litrakaupalla rakennusten ja maiseman tekoon, ja ainakin siihen se on aivan lyömätöntä. Puitakin, mitä olen tehnyt, olen ensin gessonnut kuparilankarangat, ennenkuin olen alkanut niitä täyttelemään, jotta sitten täyteaineet kiinnittyisivät pintaan paremmin, kuin suoraan kuparilankaan, ja hyvin on kestänyt hilseilemättä. Gesso jää myöskin joustavaksi, joten sen ei pitäisi olla niin arka kolhuille. Sehän sisältää liima-aineitakin kaiken muun ohella. ((kestää esmes hyvin puitten oksien taivuttelua))

P.S. Kun sekoittaa gessoa, askartelusaumauslaastijauhetta ja melko runsaasti vettä ja lätkii seoksen omatuotantorakennusten pintaan, kuivuttuaan siitä tulee todella upea, lohkeillut rappauspinnoitus rakennukseen.. ;)
Xenon
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Xenon »

Kuulostaa kyllä ihan mielenkiintoiselta.. Toisaalta olen niin ahkera/laiska että maalailen aina pensselillä pohjamaalit. Tankkeihin joskus saatan sprayllä laittaa. En ole ainakaan itseni kohdalla nähnyt tarvetta hoitaa sitä sen nopeammin kun ei siinä muutenkaan kauaa mene :D. Eikä noi maalitkaan ole pahemmin karisseet kun vallejon mattalakan on pintaan heittänyt.

Mutta mites on että lähteekö tuo gesso maalinpoistossa pois mitenkä hyvin? Ja tietenkin millä aineella? Mäntysuopa? Power spray? Jarruneste?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”