Mikä sinänsä tuntuu hieman oudolta ottaen huomioon GW:n nykyisen trendin houkutella lisää nuoria pelaajia tuotteidensa pariin.Relic kirjoitti:Nuoremmille on aivan varmasti kova isku jatkuva kallistuminen.
Price Rise 2007 - GW nostaa jälleen hintojaan!
Siitä millainen viisasten kivi tuo pelitasapaino nyt sitten on, voidaan toki olla montaa mieltä. Mordheim on minusta huomattavasti viihdyttävämpi peli kuin FB, ja lisäksi siinä yhdistyy kohtuullinen käytännöllisyys inhimillisen figumäärän kautta. Pelitasapaino toki on mitä on, mutta eipä tuo ole koskaan häirinnyt. Eikä tuo FB:n tasapainon rikkominenkaan taida ihan tuntematonta olla, vaikka kieltämättä se ihan kohtuullinen silloin joskus kutoslaitoksen loppupuolellakin jo oli, nykytilanteesta ei ole pahemmin tietoa.spjarv kirjoitti:Fanitettavat pikkupelit, jotka oikeasti ovat tasapainoltaan aika jätteisiä tai identtisten armeijoiden shakkipelejä (epic, warmaster) eivät oikeasti ole niin hyviä kuin fanboit väittävät. Mordheim/necromunda ovat vielä huonompia.
Ei minua nykyään kiinnosta pätkääkään rahdata FB armeijaa pitkin pitäjää, mieluummin lyön läppärin tilalle (tai jopa kaveriksi) kassiin rasiallisen nappeja, jolla saan enemmän iloa kuin sillä battle hivellisellä charriotteja sun muita kuljetuspainajaisia.
Mutta makunsa kullakin, sen kuitenkin omalta osaltani olen huomannut, että aikalailla rauhassa ovat saaneet FB napit pölyä kerätä jo pari vuotta hyllyssä, kun noita helpommin mukana kulkevia ja enemmän sisältöä tarjoavia pelejä on alkanut löytyä tänne peräkylillekin.
- ankara halla
- Valvoja
Samoilla linjoilla Teräsrattaan kanssa. Necromunda on mielestäni erinomainen skirmish luokan peli. Pelitasapaino on aina hyvä, niin kauan kun on GM joka ohjaa tapahtumia ja/tai pelaa tuttujen kaverien kanssa jolloin tasapaino-ongelmista voi aina tehdä herrasmiessopimuksia.
Jonnekkin turnauksiin ei kieltämättä toimi kovin hyvin, mutta kuka tätä turnauksissa pelaakaan, kun ei sitä sinne ole tarkoitettukkaan.
Hyvä ja viihdyttävä ja kyllä, tasapainoinen peli kahden - muutaman pelaajan illanvietoksi tai kamppanja luontoiseen pelailuun jolloin voi pelata tarinavetoisesti GM:n johdolla.
Necromunda ja Mordheim edustavat meikäläiselle nykyään parhaita GW:n pelejä mitä koko puljusta löytyy (myös Blood Bowl ansaitsee kunniamaininnan).
Jonnekkin turnauksiin ei kieltämättä toimi kovin hyvin, mutta kuka tätä turnauksissa pelaakaan, kun ei sitä sinne ole tarkoitettukkaan.
Hyvä ja viihdyttävä ja kyllä, tasapainoinen peli kahden - muutaman pelaajan illanvietoksi tai kamppanja luontoiseen pelailuun jolloin voi pelata tarinavetoisesti GM:n johdolla.
Necromunda ja Mordheim edustavat meikäläiselle nykyään parhaita GW:n pelejä mitä koko puljusta löytyy (myös Blood Bowl ansaitsee kunniamaininnan).
"Minä en kärsi mielisairaudesta, minä nautin joka hetkestä!"
Itse olen Mordheimia pelannut todella paljon sen ilmestymisestä lähtien. Se aina jaksaa kampanjan alussa vähän aikaa viehättää, mutta nopeasti pelit menevät aika tylsiksi warbandien kehittyessä. Peliin sisäänrakennettu epätasapainoistava efektikin on vähän ilkeä. Hyvät warbandit pärjää aina vaan paremmin ja huonommilla voi vaan näitä vastaan ottaa pikaiset routit ja underdog experiencet.
Toki raunioissa kiipeileminen ja diving chargaileminen on ihan kivaa välillä, mutta itse saan ainakin paremmat kicksit ihan perus fantasybattlesta. Olkoonkin, että figuja joutuu kantamaan enemmän mukana.
Toki raunioissa kiipeileminen ja diving chargaileminen on ihan kivaa välillä, mutta itse saan ainakin paremmat kicksit ihan perus fantasybattlesta. Olkoonkin, että figuja joutuu kantamaan enemmän mukana.
Huono tulos johtuu monesta tekijästä, joista tuskin yksi on muotoa 'liian halvat hinnat' - vika on toisaalla. Jos figuja ei mennyt aiemmin tarpeeksi kaupaksi, niin tuskin niitä mene tarpeeksi nostetuilla hinnoillakaan - jotta se tulos kohenisi. Kun kipukynnys ylittyy niin mielenkiinto uusiin GW-figuihin menee ja kriittinen ostaja-asiakasmassa lipuu pois GW:n ulottuvilta.Tiamat kirjoitti:Onhan kyseenomainen firma tosiaan tehnyt jo tulosvaroituksen, joten kapitalismin maailmassa hintojen nostaminen onkin yksi tapa korjata tulosta.
Itse olen tähän mennessä ostanut yhden ainoan boksin figuja GW:ltä ja loput sotun kautta (ja joltain ns. tutulta).
Kate haetaan volyymista tai sikahinnoittelusta - ja mun veikkaus on, ettei GW säilytä kilpailukykyään tällä menolla. Näillä hinnoilla figujen tulisi olla ylivertaisen hienoja, et ne menis kaupaksi siinä mitassa, että se riittää kattamaan myyntiketjun palkat ja muut kulut, mitä ne sitten GW:llä onkin.
Voisin kuvitella, että tämä tappio selittyy osittain silläkin, että hiljattain Gw on tehnyt aika kovia satsauksia tuotekehittelyyn. Ne CAD figusorvit eivät varmaan ihan ilmaisia ole. Tähän kun lisätään lotr kuplan 'puhkeaminen' ja kilpailijoiden nousu marginaalista vähän enemmän esille niin kyllähän se on selvää että tulosvaroitusta tulee. Eikä GW nyt ihan ainoa firma ole joka on tässä viimeaikoina vähentänyt henkilöstöään...
-
Zarathustrian
- Peliporukkavalvoja
Niin ja kannattaa nyt muistaa että tulosvaroitus ei välttämättä tarkoita että firmalla menisi älyttömän huonosti.
Se tarkoittaa vain sitä että voittoa ei tulekaan ihan niinpaljoa kun oli ennustettu. Käsittääkseni GW tahkoaa edelleen voittoa, ei tosin niinpaljoa kun LOTR buumin ollessa suurimmillaan.
Se tarkoittaa vain sitä että voittoa ei tulekaan ihan niinpaljoa kun oli ennustettu. Käsittääkseni GW tahkoaa edelleen voittoa, ei tosin niinpaljoa kun LOTR buumin ollessa suurimmillaan.
Otappa vaikka pari viimeisintä Kauppalehteä esille jostain ja katso siitä. Tai lue eilisen uutisia tms. Joka viikkohan sitä tulee YT-ilmoituksia jostain suunnalta.Jubee kirjoitti:Ketkä muut on vähentänyt henkilöstöä?jamopower kirjoitti:Eikä GW nyt ihan ainoa firma ole joka on tässä viimeaikoina vähentänyt henkilöstöään...
Kysynnän ja tarjonnan laki juu. Mutta GWllä tuo hintojen laskupuoli on jotain uutta ja tuntematonta tällä hetkellä. Lupaavia merkkejä toki on näkyvillä esim. viime nousukerralla tais jotkut random myymättömät tuotteet halveta. Jos siis oikein muistan.Hän itse kirjoitti:Talouselämän lamat ja nousukaudet ovat nyt ihan osa taloutta.
Kysyntä vähenee, firmoilla menee huonommin. Ihmisiä potkitaan pelolle, hinnat halpenee. Sitten kun taas kysyntä nousee, hinnat nousee. Firmalla menee hyvin ja ihmisiä palkataan lisää.
Eli jos nämä samat lait koskevat myös GWtä niin voin ehkä siis ostaa figuja ihan kaupasta enkä sotun myyntipalstalta kalastellen jonkun ajan kuluttua.
"Internet on paikka, jossa miehet ovat miehiä, naiset ovat miehiä ja lapset ovat FBIn agentteja"
Mainittakoon nyt vain periaatteen vuoksi, että edellisessä Rackhamin hintojen tasoitusjärjestelmässä, missä tuotteiden hintoja muutettiin vastaamaan niiden arvoa pelikentällä, suurimmat osat muutoksista olivat alaspäin.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Hmm... brittivalmistajista myös UrbanMammoth ja WestWind ilmoittivat juuri hinnannousuista. (WW:n hintataso nousee 10% kautta linjan).
Syynä heillä on tinan maailmanmarkkinahintojen jyrkkä nousu.
Tinan hinnan nousu vaikuttaa aivan varmasti kaikkiin miniatyyrivalmistajiin, jotka tinaseoksia malleissaan käyttävät. Se, että Rackham on voinut hieman laskeakin hintoja kertoo varmasti Rackhamin aiemmasta katteesta.
Viimeisen kahdentoista kuukauden (toukokuu 2006-toukokuu 2007) hinnannousu on vajaasta kuudesta eurosta yhteentoista euroon (hinta on siis lähes tuplaantunut) tonnilta. Lähde: http://www.infomine.com.
Syynä heillä on tinan maailmanmarkkinahintojen jyrkkä nousu.
Tinan hinnan nousu vaikuttaa aivan varmasti kaikkiin miniatyyrivalmistajiin, jotka tinaseoksia malleissaan käyttävät. Se, että Rackham on voinut hieman laskeakin hintoja kertoo varmasti Rackhamin aiemmasta katteesta.
Viimeisen kahdentoista kuukauden (toukokuu 2006-toukokuu 2007) hinnannousu on vajaasta kuudesta eurosta yhteentoista euroon (hinta on siis lähes tuplaantunut) tonnilta. Lähde: http://www.infomine.com.
En nyt tiedä kuinka suurella pokerilla tuohon viestiisi tulisi suhtautua, kun kaiken maailman hymiöt puuttuvat.behemoth kirjoitti:Syynä heillä on tinan maailmanmarkkinahintojen jyrkkä nousu.
Hyvinhän tuo kuvastaa sitä kuinka paljon materiaalikulut (kuljetus- ja jatkokäsittelykustannuksineen - perstuntuma-arvioni on, että kokonaiskulut pyörivät siinä 500 € / tonni raaka-ainesta ja siinä ei pelkkä tinan tonnihinnan tuplaantuminen paljoa paina) ovat figun hinnasta. Kukin voi itse laskea omalta kohdaltaan montako tonnia figukokoelmasi painaa ja montako rahaa on siihen tähän mennessä investoinut.
Mielestäni metallien hinnannousu ei selitä 10 % nostoa tuotehinnoissa millään muullakaan valmistajalla. Inflaatio ja tuoton maksimointi onkin sitten juttu erikseen.
(w00t: 1234 viestiä!)
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
*shrugs*
Myös Wargames Foundry on nostanut merkittävästi hintoja parin kuukauden sisään. Iron Crown Enterprises ilmoittu 10. toukokuuta, että heidänkin hintansa nousevat juuri metallien hintojen nousun takia. Juuri hintojaan nostaneiden joukossa on näköjään myös Old Glory. Bolt Action Miniatures kuuluu samaan joukkoon. Peter Pig nosti 10% hintoja jo helmikuussa ja Quality Casting niinikään helmikuussa. Varmaan moni muukin.
Minusta on vaikea kuvitella, että hyvin moni valmistaja nostaa hintoja samoihin aikoihin vain saadakseen parempia katteita. Semminkin kun (ainakin osa) perustee hintojen nousuja metallien hintojen nousulla. Huomattavaa on myös se, että tinan hinta ei ole ainoa pitkään nousussa ollut niistä metalleista, joita metallifigujen lejeeringeissä käytetään.
Yhden metalliminiatyyrin valuun tarkoitettu metallimuotti painaa helposti 15-20 kiloa. Uusia miniatyyrejä tiuhaan valmistavilla ongelma on suuri. Samoja malleja samoilla muoteilla tehtailevat eivät tästä pahasti häiriinny.
Voi hyvin olla, että kyseessä onkin vain globaali figuvalmistajien salaliitto, mutta itse olen taipuvainen uskomaan, että raaka-ainekustannusten huima nousu vaikuttaa vääjäämättä lopputuotteenkin hintaan. Tietenkin on selvää, että metalliminiatyyrin hintarakenteessa metallin hinta ei ole määräävä tekijä: jos olisi, niin hinnat olisivat varmaankin tuplaantuneet viimeisten 12 kuukauden aikana.
Tämän oli siis tarkoitus olla herättäjänä siihen tosiasiaan, että metallisten mallien hintojen nousu ei ole vain GW:n pelien pelaajien ongelma.
Myös Wargames Foundry on nostanut merkittävästi hintoja parin kuukauden sisään. Iron Crown Enterprises ilmoittu 10. toukokuuta, että heidänkin hintansa nousevat juuri metallien hintojen nousun takia. Juuri hintojaan nostaneiden joukossa on näköjään myös Old Glory. Bolt Action Miniatures kuuluu samaan joukkoon. Peter Pig nosti 10% hintoja jo helmikuussa ja Quality Casting niinikään helmikuussa. Varmaan moni muukin.
Minusta on vaikea kuvitella, että hyvin moni valmistaja nostaa hintoja samoihin aikoihin vain saadakseen parempia katteita. Semminkin kun (ainakin osa) perustee hintojen nousuja metallien hintojen nousulla. Huomattavaa on myös se, että tinan hinta ei ole ainoa pitkään nousussa ollut niistä metalleista, joita metallifigujen lejeeringeissä käytetään.
Yhden metalliminiatyyrin valuun tarkoitettu metallimuotti painaa helposti 15-20 kiloa. Uusia miniatyyrejä tiuhaan valmistavilla ongelma on suuri. Samoja malleja samoilla muoteilla tehtailevat eivät tästä pahasti häiriinny.
Voi hyvin olla, että kyseessä onkin vain globaali figuvalmistajien salaliitto, mutta itse olen taipuvainen uskomaan, että raaka-ainekustannusten huima nousu vaikuttaa vääjäämättä lopputuotteenkin hintaan. Tietenkin on selvää, että metalliminiatyyrin hintarakenteessa metallin hinta ei ole määräävä tekijä: jos olisi, niin hinnat olisivat varmaankin tuplaantuneet viimeisten 12 kuukauden aikana.
Tämän oli siis tarkoitus olla herättäjänä siihen tosiasiaan, että metallisten mallien hintojen nousu ei ole vain GW:n pelien pelaajien ongelma.
Yhteentoista euroon kilolta. Ei se mitään täyttömaata ole. Normaali 28mm-jalkamies painaa jotain 20 gramman tienoilta, joten tinaa siihen uppoaa nykyään reilun 20c:n edestä. Firmasta riippuen mukaan viskataan myös reilusti kalliimpia valunparannusmetalleja, joskin pieniä määriä. Kyllä tuollainen kustannusten nousu muodostaa ihan merkittävän menoerän, etenkin firmoille joiden jalkamies on maksanut jotain kahden euron luokkaa. Laskekaa itse sellaisen veroton tukkuhinta.behemoth kirjoitti:Viimeisen kahdentoista kuukauden (toukokuu 2006-toukokuu 2007) hinnannousu on vajaasta kuudesta eurosta yhteentoista euroon (hinta on siis lähes tuplaantunut) tonnilta. Lähde: http://www.infomine.com.
Tähän vetoaminen on tietysti vähän vaikeampaa 10 euron hintaisten sankarifigujen kohdalla.
Jos muuten paikallinen laki sallii aikuisten miesten figut, lyijyä saa upouutenakin noin puoleentoista euroon per kilo. Halvaksi tulee jos ei ole suunnitelmissa myydä alle 18-vuotiaiden puruleluja.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Ei ole ainut ala johon metallien hinnannousu vaikuttaa. Viikonlopun taloussanomissa juuri valiteltiin kuinka rakennusbuumi ja siitä seuraava materiaalien hinnannousu vaikuttaa esimerkiksi bensiinin hintaan, kun jenkeissä on kallista nostaa jaolostuskapasiteettia metallien hinnan vuoksi.
Nämäkin ovat tietysti riipuvaisia suhdanteista, mutta yleisenä trendinä kaiken maankuoresta kaivettavan/pumpattavan tavaran hinta on noususuuntainen parhaimpien esiintymien ehtyessä ja siirryttäessä vaikeammin jalostettaviin. Esimerkkinä kupariteollisuus jossa ollaan kovasti tutkimassa (itsekin olen harjoitustyönä tämmöistä tehnyt) kalkopyriitin rikastamista kuparimetalliksi helpomman ja halvemman kuparisulfidin pikkuhiljaa loppuessa.
Nämäkin ovat tietysti riipuvaisia suhdanteista, mutta yleisenä trendinä kaiken maankuoresta kaivettavan/pumpattavan tavaran hinta on noususuuntainen parhaimpien esiintymien ehtyessä ja siirryttäessä vaikeammin jalostettaviin. Esimerkkinä kupariteollisuus jossa ollaan kovasti tutkimassa (itsekin olen harjoitustyönä tämmöistä tehnyt) kalkopyriitin rikastamista kuparimetalliksi helpomman ja halvemman kuparisulfidin pikkuhiljaa loppuessa.
Heh joo ei tosiaankaan ole täyttömaata. Nimenomaan kilohinnoista kysymys kyllä.Dolmot kirjoitti: Yhteentoista euroon kilolta. Ei se mitään täyttömaata ole.
"Sankarifiguissa" ongelmallista onpi se, että hyvin tarkan mallin muotin ikä ei ole sama kuin perusjantterien kohdalla. Eli yhdellä muotilla ei saa tehtyä samaa määrää malleja kuin peruskauran muoteilla saa. Kun muotin tekeminen kallistuu, kallistuu tietty siitä saatavan figunkin kappalehinta.
Itse käsitin jamon viestin sillein että GW ei oo ainoa figupelifirma joka olisi vähentänyt henkilöstöä. Mut joo nyt kässäsin.Relic kirjoitti:Otappa vaikka pari viimeisintä Kauppalehteä esille jostain ja katso siitä. Tai lue eilisen uutisia tms. Joka viikkohan sitä tulee YT-ilmoituksia jostain suunnalta.Jubee kirjoitti:Ketkä muut on vähentänyt henkilöstöä?jamopower kirjoitti:Eikä GW nyt ihan ainoa firma ole joka on tässä viimeaikoina vähentänyt henkilöstöään...