"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Projektina joki - blogi!! (Päivitetty 1.8)

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Kain

Re: Projektina joki - blogi!!

Viesti Kirjoittaja Kain »

Kuudes sessio

Koska Jyväskylän yliopiston kirjastosta ei tänään mitään kirjallista saa ulos ja näin ollen graduni teko vaikeutuu, päätin omistautua jälleen projektilleni. Maalaaminen siis alkakoon!!!

Olin jo päättänyt että käytän jonkinasteista wet-blending tekniikkaa joen kanssa vaikken sitäkään koskaan ole harjoitellut. Valitsin väreiksi Regal bluen, Enchanted bluen, Dark angels greenin ja goblin greenin. Otin näitä värejä palettiin sekä sekoitin jokaisesta välivärit(eli vierekkäisiä värejä keskenään, syntyy näitä värejä yhdistävä väri). Suosittelen erittäin lämpimästi märkäpaletin käyttöä jotta värit eivät kuivu liian nopeasti vaan saat samoilla sävyillä maalattua mahdollisimman paljon. Palettini näytti tältä:
Kuva

Sitten itse joki. Maalasin jokaisella värillä raidan jokeen(olen erittäin tyytyväinen että valitsin valkoisen pohjavärin, värit näyttivät todella kirkkailta ja hyviltä). Huomasin, että joudun varmasti hiukan korjausmaalaamaan joen kiviä mutta ei se mitään.
Kuva

Tämän jälkeen otin aina kahden värin väliväriä jolla yritin saada siirtymän paljon pehmeämmäksi. Asiaa auttoi paljon se, että toimin sen verran ripesti että värit joessa pysyivät märkänä ja sekoittuivat kivasti. Kun olin kerran käynyt kaiki värit läpi, tarkastelin jokea hiukan kauempaa ja paikkailin kohtia jotka eivät näyttäneet hyvältä sekä lisäsin väriä, pehmensin siirtymiä jne jne. Vedin vielä hiukan kirkkaammalla vihreällä muutaman viivan sine tänne kuvaten veden alaisia kasveja.
Kuva
Kuva

Tämän jälkeen tein saman lammelle:
KuvaKuva

Olen yllättävän tyytyväinen lopputulokseen. Parantamisen varaa olisi paljonkin mutta olen sitä mieltä, että jos nyt alan säätämään tätä lisää, teen enemmän haittaa kuin hyötyä. Kuitenkin ensimmäiseksi jokimaalaamiseksi onnistuin kohtalaisen hyvin.

Valkoisesta pohjamaalista oli mielestäni paljon hyötyä värien kirkkauden kannalta, ainoa miinus oli se että maalaamattomat kohdat sekä ohuen maalikerroksen kohdat paistoivat todella selkeästi esille. Tämä aiheutti vain pientä lisätyötä.

Seuraavaksi hiukan maalailen kiviä uudestaan joihin joen värit tarttuivat ja sitten alan ihmetellä tuon Realistic Waterin kanssa....
Lisää rakentelusta/pelailusta, Mun blogi
Kekka

Viesti Kirjoittaja Kekka »

Aaah... kääpiöarmeijani suorastaan puhkuu intoa päästä ylittämään tuota. Näyttäisi pojat (ja karvaiset leidit) laittavan aika paljon kellukkeita platen alle, mutta yli tullaan heittämällä, vaikkei jalat ylettäisikään pohjaan.

Asiaan.

Viimeistelin aikaisemmassa viestissäni olleita piirustuksia, printtasin ne ja leikkelin irti. Näin minulla on kaavat siltaa varten, jotka voi laittaa finnfoamia vasten kiinni ja tussata ääriviivat. Kuhan tänään saan grillin kasattua, kaljat kylmään, loput muuttokuormasta purettua, käynnyt lenkillä vaimon kanssa, kiroillut ja etsinyt LotR-laatikkoa kaapeista ja varastoista sekä saanut harrastelunurkkaukseen pöydän kasattua, niin heti ensi töikseni otan parit wip-kuvat ja leikkaan sillan irti.

Suunnitelmana on tehdä tuo kaarimainen silta ja käydä lähi halbamarketista ostamassa kolvi ohuella kärjellä. Medium lämmöllä sitten kirjailen sillan pintoihin kivirakenteet, jottei tarvitse niitä mielikuvituksella ja maalaamalla tehdä.
Kain

tavallaan kuudes sessio piiiiitkällä ruoka tauolla

En voinut lopettaa tuohon edelliseen vaiheeseen vaan paloin halusta kokeilla realistic wateria. Luin jostain että tuo mönjä on valunut karkuun pienimmästäkin reiästä joten siihen piti keksiä ratkaisu. Minun sovellukseeni tuli mukaan muovailuvaha(prismasta, 2 egee).
Kuva

Puristelin siitä sopivan kokoisen palan ja painoin sen ylimääräiseen kovalevyyn kiinni
Kuva

Tämän virityksen laitoin painavaa kirjaa vasten ja sitten painoin jokipalasen muovailuvahaa vasten. Toivon että vaha myötäilee palasen kaikkia muotoja ja näin tukkii vahvasti kaikki reiät. Uskon myös että muovailuvaha on helppo irrottaa mönjästä lopuksi. Tein tämän kummallekkin puolelle
Kuva
Kuva

Sitten oli mönjän vuoro. Halusin että vesi näyttää hiukan sinertävältä joten lisäsin siihen hiukan sinistä mustetta. Ja kun sanon hiukan niin tarkoitan todella, todella vähän. Kastoin pensselin toista päätä hiukan musteeseen ja sillä sekoitin mönjää joka värjäytyikin todella hyvin. Tässä tein vain sen virheen, että sekoitin liian rivakasti ja mönjään muodostui ilmakuplia. Kaadoin mönjän tasaisesti jokipalasen päälle ja hammastikulla levittelin sen kaikkialle. Ilokseni huomasin, että mönjä tasoitti alta paistavat värit todella hyvin ja ainakin tällähetkellä tulos on erittäin hyvä
Kuva

Palat toisiinsa verrattuna(vasemmalla ilman mönjää..)
Kuva

Tein samat setit lammelle
Kuva

On muuten hyvin vaikeaa saada edustavia kuvia tuosta mönjästä koska se heijastaa niin hyvin valoa, toivottavasti noista edellisistä saa ainakin jotain selvää. Joku ehkä huomasi että olen myös lisännyt static grassia lammen reunoihin ja toiseen jokipalaan, toi realistista otetta lisää maastopaloihin.

Ainakin tällä hetkellä muovailuvaha näyttää pitävän eikä vuotoja ole esiintynyt. Kuivumisaika tuolla woodland scenicsin realistic waterilla on 24h joten huomenna sitten nään miten homma loppujen lopuksi onnistui...
O'snobba

Re: Projektina joki - blogi!! (Päivitetty 19.6)

Viesti Kirjoittaja O'snobba »

Näyttää todella hienolta.
Oletko ajatellut ajattelevasi, että voisit ajatella niin, että ajattelisit miten muut ajattelevat ajattelevan sinua?!
goggeli

Viesti Kirjoittaja goggeli »

todella hiano enään noihin joen keskellä oleviin kiiviin virtaus kuviot ;D eli mihin suuntaa virtamenee niin siihen suuntaan viivat ;DD sen varmaan tiesitkin
M: da/sm ja orcs and goblins
peukaloinen

Viesti Kirjoittaja peukaloinen »

Hieno.
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Tästähän tulee hieno. Erityisesti tykkään tuosta kalliosta, palautit uskoni siihen, että pelkästä foamista veistämälläkin saa aikaan hyvännäköistä kalliota, tulosta olisi ehkä vielä parantanut todella hienon hiekan liimaaminen kallioon ennen maalaamista. Joen värit ovat omaan makuuni hieman liian kirkkaat.
Kaaos hammeri

Viesti Kirjoittaja Kaaos hammeri »

Aivan mahtava!Kyllä toi on hienoa työtä.
$$$$$ €€€€€ rahaaa....

Oikean elämän simpsonit: http://www.youtube.com/watch?v=49IDp76kjPw
Kain

No niin...

Pistin viimeisen jokipalasen vielä tulemaan ja ennenkuin se valmistuu niin voin jo näyttää minkälaiseksi tämä minun projektini lopulta muodostui. Realistic waterin kuivuminen sujui ongelmitta ja muovailuvahakin toimi moitteettomasti, tosin hiukan jämiä siitä jäi levyn ja mönjän väliin. Sitä ei tosin kauempaa edes huomaa:
Kuva

Kannattaa muuten tehdä kaikki flokkaaminen ennen mönjän pistämistä koska vielä 26h kuivumisen jälkeen pintaan jäi kiinni static grassia hiukan kun lisäilin ruohotupsuja. Nämä tosin sai poistettua erittäin kovalla puhaltelulla..

Tältä siis näyttää lampi ja yksi jokipala viimesteltyinä:
Kuva

Kun viimeinen jokipalanen on valmis niin pistän koko setistä pari kunnon kuvaa vielä tänne....
f.a.r

Re: Projektina joki - blogi!! (Päivitetty 20.6)

Viesti Kirjoittaja f.a.r »

todella hienoa ja näin pienessä ajassa!! :D.jotekin tuo aine ei muuttanut tuota pintaa paljoa? no se kyllä voi johtua kuva kulmastakin.
:D
peukaloinen

Viesti Kirjoittaja peukaloinen »

Erittäin hieno! Tosin tuo kovalevyn pintakuvio näkyy aika selvästi tuossa... Katoaisikohan se jos hieman lisäisi tuota mönjää?
goggeli

Viesti Kirjoittaja goggeli »

miten tuo kuvio tuli tuohon pintaan nimittäin se näyttää että puron vesi etenee pienellä vauhdilla (y) todella hieno peli pöydällä vielä hienompi luulisin :D
M: da/sm ja orcs and goblins
Pesis

Viesti Kirjoittaja Pesis »

Todella mainio projekti ja itsekkin seurailin aina vaan kun on kerennyt kiireiltään. Mutta jotenkin tuo vedenpinta on kovin tasaista, siihen olisi voinut melkeen jostain filleristä tms. tehdä aaltoja ennen maalausta ja realistic wateria. Tosin näyttävä se on noinkin ja ehkäpä se on niin tyynessä paikassa, ettei siellä tuule laisinkaan :) .
patsy02 kirjoitti:Useless as they may be, the horses still need their knights for the extra armour save.
http://2011.piraattivaalit.fi/
Kain

Kiitoksia!!

Toi pinta tuli itsestään. Kuten aiemmin kirjoitin mönjä mukaili kovalevyn pintaa. Uskon että pistin sen verran ohuen kerroksen(olenko siis pihi) että kuvio syntyi. Mielestäni se todellakin näyttää siltä, että vesi on liikkeessä. Nyt tosin näyttää siltä että laitoin viimeiseen jokipalaan sen verran paljon mönjää, että kuviota ei muodostu. Jos näin käy, joudun varmaankin pistämään ohuen kerroksen lisää sekä lampeen että toiseen jokipalaan. Saapi nähdä, oppia ikä kaikki.

Itse en miellä että joessa suoranaisesti aaltoja olisi, mutta suunnitelmissa on tehdä pärskeet kivien ympärille. Alunperinkin suunnittelin että vesi näyttäisi aika rauhalliselta, hiukan jopa paikallaan siesovalta ja vihertävältä.

Mönjä kyllä muuttu pintaa itseasiassa paljonkin mutta on vaikea saada sellaista kuvaa että se näyttäisi hyvältä. Omasta mielestäni se a) tasoitti värien sulautumista toisiinsa, b) toi joella heijastavan, kiiltävän vesimäisen pinnan, c) veden pinta ja rantamateriaali ovat niin erilaisia että kontrasti näyttää hyvältä/realistiselta sekä d) kulutti lompakkoa sen verran, että sitä on pakko kehua...
marsumies-91

Viesti Kirjoittaja marsumies-91 »

Vähän hieno!
mixsuz

Viesti Kirjoittaja mixsuz »

komea on! e ihan mmun taidoilla tollasta pysty tekeen :P
jekezu

Viesti Kirjoittaja jekezu »

vau iha älyttömän hieno.kunpa osaisin itse tehdä tuollaisen.odotan innolla valmiita kuvia.osaatko sanoa milloin tulee valmiit kuvat??
jekezu

mistä tota vesi ainetta saa mitä käytit??
Kain

Se on Woodland Scenicsin Realistic Water-mönjää ja fantasiapeleistä sitä hankin(tai siis jyväskylän fantsun sivuhaara sitä minulle tilasi).
jekezu

voitko kertoo mist sitä ainetta saa ja minkä nimistä se on?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”