Koska Jyväskylän yliopiston kirjastosta ei tänään mitään kirjallista saa ulos ja näin ollen graduni teko vaikeutuu, päätin omistautua jälleen projektilleni. Maalaaminen siis alkakoon!!!
Olin jo päättänyt että käytän jonkinasteista wet-blending tekniikkaa joen kanssa vaikken sitäkään koskaan ole harjoitellut. Valitsin väreiksi Regal bluen, Enchanted bluen, Dark angels greenin ja goblin greenin. Otin näitä värejä palettiin sekä sekoitin jokaisesta välivärit(eli vierekkäisiä värejä keskenään, syntyy näitä värejä yhdistävä väri). Suosittelen erittäin lämpimästi märkäpaletin käyttöä jotta värit eivät kuivu liian nopeasti vaan saat samoilla sävyillä maalattua mahdollisimman paljon. Palettini näytti tältä:

Sitten itse joki. Maalasin jokaisella värillä raidan jokeen(olen erittäin tyytyväinen että valitsin valkoisen pohjavärin, värit näyttivät todella kirkkailta ja hyviltä). Huomasin, että joudun varmasti hiukan korjausmaalaamaan joen kiviä mutta ei se mitään.

Tämän jälkeen otin aina kahden värin väliväriä jolla yritin saada siirtymän paljon pehmeämmäksi. Asiaa auttoi paljon se, että toimin sen verran ripesti että värit joessa pysyivät märkänä ja sekoittuivat kivasti. Kun olin kerran käynyt kaiki värit läpi, tarkastelin jokea hiukan kauempaa ja paikkailin kohtia jotka eivät näyttäneet hyvältä sekä lisäsin väriä, pehmensin siirtymiä jne jne. Vedin vielä hiukan kirkkaammalla vihreällä muutaman viivan sine tänne kuvaten veden alaisia kasveja.

Tämän jälkeen tein saman lammelle:

Olen yllättävän tyytyväinen lopputulokseen. Parantamisen varaa olisi paljonkin mutta olen sitä mieltä, että jos nyt alan säätämään tätä lisää, teen enemmän haittaa kuin hyötyä. Kuitenkin ensimmäiseksi jokimaalaamiseksi onnistuin kohtalaisen hyvin.
Valkoisesta pohjamaalista oli mielestäni paljon hyötyä värien kirkkauden kannalta, ainoa miinus oli se että maalaamattomat kohdat sekä ohuen maalikerroksen kohdat paistoivat todella selkeästi esille. Tämä aiheutti vain pientä lisätyötä.
Seuraavaksi hiukan maalailen kiviä uudestaan joihin joen värit tarttuivat ja sitten alan ihmetellä tuon Realistic Waterin kanssa....