"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Figuilun tulevaisuus??

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

hemuli1995 kirjoitti:Muodostetaan itse oma figupeli ja skulptataan itse viguja!
Valitettavan monella firmalla suunnitelma tuntuu olleen käytännössä tämä ja siihen se sitten on jäänytkin. Jos tarkoituksena on tehdä toimiva figupeli ja saada sille pelaajia, hommaa ei voi jättää siihen että figut ovat laarissa ja ruvetaan odottamaan asiakkaita. Laajaa suosiota ei synny ilman demoamista, mainostamista, tuotetukea, jälleenmyyjiä ja pelaajayhteisöjä. Jos tuote on hyvä, osa voi järjestyä ihan omalla painollaan. Ei kuitenkaan kannata laskea sen varaan. GW-kyllästetyillä markkinoilla tuotteen pitää olla hyvä JA sitä pitää tyrkyttää aktiivisesti kauniiden kuvien kera.

Otetaan nyt esimerkiksi West Windin Dwarf Wars. Säännöt suunnitelleella Frank Chadwickilla on yli 30 vuotta kokemusta. Figujen skulptaajista löytyy päteviä nimiä. Laatu on ihan jees. Skaala on WH-yhteensopiva. Yksiköitä julkaistiin ensimmäisessä aallossa hyvinkin riittävä läjä pitämään pelaajat kiireisinä. Myyntiketju on kunnossa molemmin puolin rapakkoa. Kuinkas kävikään?

Julkaisusta taitaa olla nelisen vuotta. Merkittävästä osasta yksikköjä on edelleen tarjolla vain tulitikkulaatikon kokoiset kuvat, harmaata pohjamaalisuttua tai monen yksikön osalta ei minkäänlaista kuvaa. Sääntöihin ei ole tietääkseni tullut minkäänlaisia tarkistuksia tai päivityksiä. En tunne henkilökohtaisesti yhtäkään ihmistä, joka olisi pelannut itse peliä. Figuja on ostanut muutama urhea, puoliksi tuurin varassa. Muutamaa vuotta myöhemmin firma yritti uudelleenjulkaisua lisäyksiköiden sun muun kivan turvin. Yhtä ahterilleen meni jälleen kerran. Entäpä sitten? Tämän kaiken jälkeen WW on julkaissut pari uutta peliä, jälleen surkeilla kuvilla ja ilman mainittavaa tukea yhdellekään. Montako kertaa sama kuvio pitää vielä toistaa että siinä puljussa jollakulla syttyisi lamppu pään päälle?

Etäisesti aihetta sivuten, olen muuten nyt kolmen vuoden ajan yrittänyt ostaa saksalaiselta firmalta kuulokkeet. Koko EU:n alueelta ei löydy yhtäkään verkkokauppaa, joka toimittaisi niitä Suomeen. Näin siis hommat hoidetaan Saksassa, tuossa elektroniikan ja tehokkuuden luvatussa maassa. Joillekin ei vain raha kelpaa. Olen itse verkko-ostelijana suorastaan poikkeuksellisen intomielinen. Jos jotakin jännää netin kautta saa, minähän sen etsin vaikka toiselta puolen maailmaa. Paljon olen löytänytkin. Jos jokin minua kiinnostava firma ei pysty esittelemään ja toimittamaan tavaraa vaikka suorastaan yritän tunkea niille rahaa kouraan, bisnesmallissa on jokin pahemman kerran pielessä.

Vaikka GW:n tuotetuki onkin sääntöjen osalta aika ahterista, se sentään saa otettua maalatuista figuistaan kuvat ja pistettyä ne näkyville. Aivan liian monelle nettimyynnin varassa toimivalle firmalle tämäkin tuntuu jo olevan ylivoimainen vaatimus. Kas kun ei kauppa käy.

Myöskään tämä ei ole ihan se tapa jolla hommat kannattaa hoitaa. Vaikka maalikerros ei yleensä tule figujen mukana, kyllä erään ranskis-firman tuotteet myyvät kummasti paremmin kuin harmaassa lateksissa dipattu jpeg-mössö tai naapurin kallen sormivärimaalailu. Samaten Gamezone tekee mainioita figuja, mutta firman oma sivu on käytännössä täysin navigointikelvoton ja jälleenmyynti viittä vaille olematonta. Ihmiset yrittävät jahdata figuja ympäri Euroopan, mutta useimmat luovuttavat kesken koska homma hajoaa omaan mahdottomuuteensa. Figut on tehty, lopun pitäisi olla helppoa. Rahaa on tarjolla, mutta raha ei vain kelpaa.

Jos perustatte figufirman, huolehtikaa nyt edes siitä että ostajat näkevät mitä saavat ja pystyvät ostamaan tavaraa kans. Jos tuotetuki on nolla jo näin alkeellisissa asioissa, motivaatio 500 euron armeijan ostamiselle on jokseenkin alhainen.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Tuska

Viesti Kirjoittaja Tuska »

Teräratas kirjoitti:Oikeastaan ihan hyvä, että marginaalipelit keskittyvät yhteen nettikauppaan aika tehokkaasti (roolipelit.net PP:n peleille ja sotataito.com rackhamille), voivat sentään sitten pitää vähän runsaampaa valikoimaa hyllyssään, kun asiakkaita riittää edes kohtuudella.
Tavalaan, tavalaan kuitenaan ei, koska suurin osa myynistä kuitenkin tehdään impulsiivisesti, juuri Kivijalkakapuoissa.
Tosin Esim. PP figujen kannalta tilannehan on nyt ideallinen, verkkokauppa joka toimitaa figuja kivijalaka firmoille, eli se että netti firmalla on iso varasto josta toimitaa firmoille, mutta jos jos kivijalka otaa vain sen 1-3 casteri figua hylyyn niin ei pidä ihmetellä miksi ihmiset tilaavat netistä.
Teräratas kirjoitti: Omituista se silti on, ettei Fantasiapelit raaski pitää warmachine ja hordes aloitusboxeja valikoimassaan, jotenkin olen melkoisen vakuuttunut, että ne tekisivät kuitenkin kauppansa ainakin kohtuudella. Toisaalta pelaajakunnan ollessa hieman vanhempaa, voi kilpailu nettimyymälöiden kanssa oikeasti ollakin paljon vaikeampaa, kuin nuoremman väen vanhemmilta saaduista rahoista kilpaileminen..?
Tätä itsekkin ihmettelen kun kuitenkin itse ostasin figuni mielummin NS. heti, vaikka itse olenkin saanut figuni nopeasti RP.netistä (tosin tilaan hyllyssä olevan tavaran erikseen) niin silti ostasin figun mielummin heti hyllystä ja pääsisin sitä kokoamaan, eipähän aina tarvitsis tilata 2kk figuja kerralla, vain voisi saada jopa untin maalehin...
Teräratas kirjoitti: Ihan hyvälle kuitenkin vaikuttaa, kun edes muutama vaihtoehtopeli on alkanut saada vakaata kannattajakuntaa taakseen.
Jestas, nyt puutun tuohon termiin vaihtoehtopeli, millä määritelmällä se on vaihtoehtopeli?
sillä ettei tahdo maksaa järkytäviä määriä rahaa huonoista säänöistä? Juuh silloin se olisi vaihtoehtopeli, mutta jos vaihtoehto on jotain todella huonoa johon ei tahdo koskea edes pitkällä tikulla niin silloin en kutsusi sitä vaihtoehdoksi, tai ohan myös vaihtoehtona löydä itseään vasralla polveen mutta en kutsusi sitä "vaihtoehto illanvietoksi" ;)

Vesihiisi kirjoitti: //Edit. Joku todella vapaa figuuripeli, jossa saisi tehdä figuureistaan sellaisia, kuin haluaa ja näille laskettaisiin pistehinnat jostain taulukosta todella vapaasti voisi olla erittäin kiinnostava. Tuollaisia ei varmaankaan ole joten itse täytyisi tehdä.
Eli niikuin 40k aikasemmat versiot jossa oli mahdollista nähdä IG Jetbikejä?
toisin tässä on se huonopuoli, minkä takia asiota rajoitetaan, johtuu yksinkertaisesti siitä että mitä ennemän pelaajille annetaan vapautta säätää ykksikköjä/charuja niin valitettavasti sitä enemmän peli on epätasapainossa. Ei se ei ole varmasti ainoa syy miksi pelit on rikki/juustoa, mutta tottuus on se että aina tulee joku joka keksii jonkun rikkinäisen combon jossain kohdassa.

Tarvii tunnustaa että Dolmottilla on hyvät syyt miksi ns. "vaihtoehtopelejä" ei juurikaan näy, harvalla kivijalkafirmalla on VIELÄ enemmän kanttia otaa jotain valikoimaan kuin nettifirmoilla, mutta kuitenkin (arvoisin) 85% figujen kokonais myynistä tapahtuu kivijalaka firmoissa, siksi pelien pitäsi panostaa niihin ja yritää saada ihmiset kiinostumaan pelistä ja heti saada säänöt, tiedän niin monta ihmistä olen saanut kiinostumaan peleistä, mutta se 2viikoa sääntöjen/figujen odottelua tappaa aika monen ihmisen kiinostuksen, kun kuitenkin muuta olisi tarjolla "heti,mulle,nyt"
Pseudok kirjoitti:Dogmaattiset raamatullisenkuuloiset kärjistetyt mielipiteet ovat aika lol.
Iceman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Iceman »

Yksi tekijä, mikä vaikuttaa jonkin firman tuotteiden saatavuuteen on kyseisen firman oma asenne. Muutama vuosi sitten Musta Susi selvitti mahdollisuutta ottaa myyntiin Flames of War-figuja. Valmistaja ilmoitti, että heidän minimivaatimuksensa jälleenmyyjälle on tietyn suuruinen valikoima ja hyllymetrimäärä. Ei nähty k.o figuja Suomessa.

Toinen tekijä on valmistajan/tukkurin jälleenmyyjälle myöntämä ostohinta. Erotus myyntihintaa täytyy olla riittävä, että kauppaa kannattaa tehdä. Jälleenmyyjän pitäisi myös pystyä tarjoamaan asiakkailleen jonkin syyn, miksi ostaa häneltä. Kivijalkakaupasta halutaan figut heti mukaan, eikä ei-oon myyminen ikinä ilahduta, vaikka kyseinen ihminen olisikin tottunut ostamaan nettikaupoistakin, jossa toimitusaika voi helposti olla pari viikkoa. Tämä asettaa kivijalkakaupalle tietyn vaatimuksen, että pitäisi olla kaikkea kaikille. Nettikaupan ei tarvitse ostaa kaikkia tavaroita hyllyyn, vaan hyvän tukkurin omatessa voi tilata suunnilleen sitä mukaan kuin itse myy. Mikäli oikein hyvin käy niin maksuaika tukkurille on riittävän pitkä, että ehtii saada rahat omilta asiakkailta ennenkuin pitää maksaa tukkurille.

PP:n aloituspakkausten ottaminen esim. Fantsuun vaatisi myös demottamista Luolassa ja markkinointia, koska eivät ne laatikot itseään myy hyllyssä makaamalla. Jonkun satunnaislaatikon voi myydä, mutta kannattavaksi myynti tuskin helpolla kääntyy. Fantsulla on jokunen figupeli nyt jo valikoimassaan ja demoja sekä esittelyfiguja näkyy liikkeessä. Uskoisin Fantsulla olevan jo hyvä kokemuspohja, miten tuntemattomammat pelit myyvät ja onko järkevää liiketoimintaa lähteä promottamaan uusia pelejä. Tällä hetkellä Suomessa lienee alle 100 PP:n pelejä pelaavaa ihmistä ympäri Suomea. Montako demo-päivää Luolassa pitäisi pitää, että saisi pääkaupunkiseudulle 15 uutta pelaajaa ja tilaisivatko nuo pelaajat Fantsusta tarvitsemansa figut, jos muilla myyjillä on jotain lähettää suoraan hyllystä?

Omassa tuttavapiirissä useampi on lopettanut figupelaamisen, ei hintojen takia, vaan kiinnostuksen loppumisen takia. Mikäli ei kiinnosta pelata, niin eipä tule ostettua figujakaan. Maalaamiseen keskittyvät ovat tietysti oma lukunsa, mutta heidän ostoillaan ei ole figuvalmistajan näkökulmasta suurta merkitystä, koska kyse on pääosin yksittäisistä ostoista. Iän kertyessä tulee mahdollisesti uusia harrastuksia, perhe-elämää tai muuta toimintaa kilpailemaan vapaa-ajasta. Itse olen siirtynyt enemmän peleihin, missä tarvitaan vähemmän figuja ja itse peliin menee vähemmän aikaa. Aika ja kiinnostus ei vaan riitä armeijoiden tekemiseen.
fho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fho »

Kysyntä ohjaa myyntiä. Toki kysyntään voi vaikuttaa hyvällä suunnittelulla. Dolmotia lainaten olen myös ihmetellyt miksi näillä pikkufirmoilla ei ole kunnon kuvia. Gamezonen figuja saa kohtuullisen hyvin Battlefield Berlinistä kuvien kera. Itsella heräteostot tapauhtuvat kyllä pääasiassa netin kautta, kun löytää jonkun uuden valmistajan. Mukavasti uudehkot amerikkalaiset valmistajat ymmärtävät kuvien päälle:
http://www.darksondesigns.com/
http://www.aberrantgames.com/

Toisaalta muistettava että markkinat Suomessa on pienet. Ehkä ajan myötä kysyntää ja tietoisuutta tulee lisää. Suomessa on esimerkiksi alle kymmenen Wargames Illustrated lehden vuositilaajaa. Nämä kaverit eivät todennäköisesti pidä kivijalkakauppaa kannattavana historiallisten miniatyyrien osalta :)
Gravity is a myth, the Earth sucks too
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Iceman kirjoitti:Yksi tekijä, mikä vaikuttaa jonkin firman tuotteiden saatavuuteen on kyseisen firman oma asenne. Muutama vuosi sitten Musta Susi selvitti mahdollisuutta ottaa myyntiin Flames of War-figuja. Valmistaja ilmoitti, että heidän minimivaatimuksensa jälleenmyyjälle on tietyn suuruinen valikoima ja hyllymetrimäärä. Ei nähty k.o figuja Suomessa.
Sama juttu Sotataidon kanssa, mahdollisesti vielä parin muunkin. On tietysti omalla tavallaan hienoa, että valmistaja haluaa tuotteensa kerralla kunnolla näkyville eikä tue mitään epämääräisiä markan nettikauppoja. Valitettavasti BFlle ei ole tainnut ihan valjeta, minkälaisista myyntimääristä ja välimatkoista Suomessa puhutaan. Helsingin keskustassa sijaitsevalla kaupalla voisi juuri ja juuri olla jakoa täyttää vaatimukset, jos se vielä uhraisi pääosan markkinointiajastaan FoWille. No, tiedätte miten Helsingin keskustan kaupoilla on mennyt jo tavallisempienkin figupelien kanssa.
Jälleenmyyjän pitäisi myös pystyä tarjoamaan asiakkailleen jonkin syyn, miksi ostaa häneltä.
Jep. Minusta yksi tehokas ja hiukan aliarvostettu keino ovat erilaiset kausi- ja rotaatioalennukset. Pysyvä 20% ale olisi ehkä asiakkaiden mieleen, mutta viime kädessä tällainen hintakilpailu ei toimi nettikauppoja vastaan. Sen sijaan jos 10 tai 20% annetaan vaikkapa yhdestä armeijasta tai isommasta diilistä ja vain vähän aikaa, asiakkaassa voi syntyä ihan uudenlainen himo. Jatkuvasti samoina pysyvistä hinnoista tulee lähinnä "ehtiihän tuota myöhemminkin" tai "ostan vain minkä tarvitsen" -tunne. Sen sijaan tukkualen kohdalla tekee mieli ostaa koko vuoden tarpeet kertalaakista, jolloin raha ei enää valu sekalaisiin nettikauppoihin penni kerrallaan. Etenkin rapakon yli ja tullin ohi muilutettavien tavaroiden osalta isojen erien myynnissä on selvä kilpailusauma.

Toinen tärkeä homma on myös selkeä saatavuus. En nyt tarkoita, että aivan kaiken pitäisi olla hyllyssä. Tarkoitan, että kauppias tietää tarkalleen mitä on ja osaa kertoa, milloin saadaan lisää. Jos kaupan nurkassa on jokin epämääräinen blisteri- ja bägikasa ja ohjeistuksena tulee "pengo sieltä", kyse ei ole palvelevasta liikkeestä jossa asioinnista tekisi mieli maksaa extraa. Samoin jos puuttuvat pari elementtiä tulevat "joskus jos jaksetaan", minä ainakin suuntaan nettikauppaan joka ilmoittaa selvästi toimitusaikansa.
Omassa tuttavapiirissä useampi on lopettanut figupelaamisen, ei hintojen takia, vaan kiinnostuksen loppumisen takia.
Minullakin WH-pelaaminen tuntuu laskevan tasaista tahtia. Sille on tietysti useampiakin syitä, mutta yksi niistä on GWn tapa lakaista maton alle ilmeisetkin suunnitteluvirheet. Sen myötä turnausmotivaatio on laskenut ja samalla menee myös perinteisin motiivi väsätä uusia yksiköitä. Muut pelit...no, kun aika on kortilla, aloituskynnyskin on korkealla. Voisihan sitä toki yrittää.

Harrastukset ovat vapaa-ajan tappamista. Paha on tappaa sellaista mitä ei ole.
fho kirjoitti:Gamezonen figuja saa kohtuullisen hyvin Battlefield Berlinistä kuvien kera.
Sieltähän niitä minullekin puksuttaa juuri nyt. Voisin tietysti esittää erilaisia näkemyksiä termin "kohtuullisen hyvin" tulkinnalle, jos koko Euroopan paras hankintakanava on saksankielinen, luottokortteja ymmärtämätön verkkokauppa.

Pitäisiköhän perustaa oma firma. Figuakaan en tietysti myisi muille.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Zelekendel

Viesti Kirjoittaja Zelekendel »

Yuzat kirjoitti:
Fantasiapelit on pyrkinyt vuosien varrella pitämään jos jonkin laisia miniatyyrejä saatavilla. Vaihtoehtojen poistumiseen on yksi erittäin yksinkertainen syy:

NE EIVÄT MYY TARPEEKSI.

Jotkut eivät edes -90% alennuksella!(kuten alennusmyynneissä ollaan huomattu)
Tuskinpa Yuzat viestillään muuta pyrki sanomaan. Tokihan on kaikille (toivottavasti) selvää, että Fantasiapelien figuvalikoiman suppeutuminen ei ole loppujen lopuksi Fantasiapelien syy, vaan markkinoiden.

Kyllähän sitä 90%-alennuksessa tuli esimerkiksi läjä "vaihtoehtoiseen" keräilykorttipeliin kortteja ostetuksi, mutta onko niillä koskaan pelattu? Eipä ei.
Crowmire
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Crowmire »

Iceman kirjoitti: Itse olen siirtynyt enemmän peleihin, missä tarvitaan vähemmän figuja ja itse peliin menee vähemmän aikaa. Aika ja kiinnostus ei vaan riitä armeijoiden tekemiseen.
Sama täällä. PPn pelit on tähän tarkoitukseen loistavia.
ja olen huomannut että juuri Privateer Pressin pelien pariin eksyy kokkoajan lisää porukkaa, että kyllä sekin tulee kasvamaan vielä siitä reilusta sadasta pelaajasta.

Tuskan kanssa olen samaa mieltä tuosta dark agesta, kunhan siihen tulee se lisäosa, jonka mukana toivottavasti uusia factioita, niin uskon että se nostaa vielä päätään. tällähetkellä se ei minusta tarjoa vielä tarpeeksi monelle juuri factioiden puolesta "sitä omaa juttua". Lisäksi on monia uusia tuulahduksia tuloillaan yllättävän paljonkin. Katselkaa vähän tarkemmin tuota "muut pelit" osiota, niin sieltä löytyy muunmuassa anime henkinen peli Fantasy flight gamesilta ja joku uusi infernaalinen peli ranskan suunnalta, ja molemmat näyttää ihan mielenkiintoisilta.

veikkaan, että jos jonkun pelin napit pääsee mm. fantsun hyllyihin, niin se on juuri warmachine ja hordes, mutta en usko että kysyntää riittää vielä pariin vuoteen.

tällähetkellä kuitenkin se on valitettava tosiasia, että monelle miniatyyripelit tarkoittaa juuri GWn pelejä. asiaa ehkä edesautaa mm. se, että tämän sivuston nimi on suora suomennos kyseisen firman tunnetuimmasta pelistä ;)
dead flesh penalty

Viesti Kirjoittaja dead flesh penalty »

Ravenous kirjoitti:
...
Lisäksi on monia uusia tuulahduksia tuloillaan yllättävän paljonkin.
...
Mikä on aina jees. Sen sijaan ihan niin hyvä asia ei ole se että aika iso osa uusista peleistä kärsii kroonisista lapsentaudeista ja huonosta ideakehityksestä. Ylipäätään miniatyyripelien kirous tuntuu olevan luokaton pelisuunnittelu, ihan kuin pelien tekijät olisivat täysiä amatöörejä.
Tätä näkee niin isojen kuin pienten pelitalojen peleissä. Ei esim. Rackhamin Confron säännöstö ole minusta yhtään sen laadukkaampaa kamaa kuin GW:n vastaavat setit, jos katsotaan pelisuunnittelun kannalta. Molemmista uupuu nimeomaan eleganssi, filosofia, joka antaisi tulta pelata vielä vanhainkodissa asti. Se on valitettavasti puute jota uutuudenviehätys tai skeneanarkia ei paikkaa. Ihqutus vielä vähemmän.

Miniatyyripeleissä mekaniikan muodot ovat käytännössä aina alisteisia teemalle. Pelien syntymän kaava tuntuu olevan se että keksitään jokin yksittäinen jännä juttu jonka ympärille sitten kasataan ihan mitä vaan päähän sattuu tulemaan.
Onhan se hienoa että markkinoille tuodaan pelejä jotka poikkeavat toisistaan, mutta aika harvoissa on lopulta mitään oikeasti uutta. Ja jos onkin, niin vielä harvemmin se kestää kulutusta.

Lisäksi monet näistä uusista valtavirran peleistä (tämä on minusta aika hyvä kuvaus PP/Rackham-peleille; neo-mainstream) eivät ole turhan hiottuja kokonaisuuksia. Ne olettavat selkeästi liikaa.
Sääntöjen ulkoasu on pelin uskottavuudelle äärettömän tärkeää. Itse olinkin järkyttynyt tutustuessani Rackhamin tuotteisiin ensimmäistä kertaa. Mallien tekninen laatu ei häikäissyt, ja sääntökirja katsoi pelaajaan olevan ohjelmoitu etukäteen toisen samanmoisen verran jotain aksiomaattista sotapelimekaniikkaa. Ei sellaista ole olemassa. Minä en halua täydentää kirjaani erratalla.
Haluan johdonmukaisen pelin selkeällä suunnalla ja monilla ulottuvuuksilla, en kömpelöä erikoissääntöjen kokoelmaa pikkunäppäräksi vinkatulla, ''taktisella'' vuororakenteella. Haluan jotain älyllisesti haastavampaa.

Hyvä peli ei ole ensisijaisesti viihdettä tai ajantappoa, se on filosofiaa. Roolipelikulttuuri on sen jo ymmärtänyt, lautapeleissä se on ollut selviö jo kauan, miksi miniatyyripelaajille se on niin vaikea asia nähdä? Tai pikemmin: miniatyyripelien suunnittelijoille..

-pyry
yrska
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja yrska »

dead flesh penalty kirjoitti:Onhan se hienoa että markkinoille tuodaan pelejä jotka poikkeavat toisistaan, mutta aika harvoissa on lopulta mitään oikeasti uutta. Ja jos onkin, niin vielä harvemmin se kestää kulutusta.
Tämän luovat markkinavoimat. Kun voittoja pitää saada, niin peliä on pakko muuttaa entistä enemmän suureen yleisöön uppoavaksi. Näin on jo käynyt totaalisesti Rackhamin peleille yhtiön listautuessa pörssiin ja valitettavasti näin tulee käymään varmasti muillekkin "taustakohinan" ylle nouseville peleille. Mutta sama kiertokulkuhan se on elämässäkin... Asioita syntyy ja kuolee. Ihmisten vain pitää pystyä sopeutumaan nykytilaan tai lopettaa harrastus.

Sopeutuminenhan sitten tosin voi meinata tässä yrittäjyyden maailmassa melkein mitä tahansa, kunhan vain tahtoa ja taitoa löytyy riittämiin.

Yrska (toteaa f-f-f-faktoja)
Taitojaan ei saa hukata => Silloin kun inspiraatio iskee, niin muu maailma saa odottaa.
Ruoska

Re:

Viesti Kirjoittaja Ruoska »

Iceman kirjoitti:Iän kertyessä tulee mahdollisesti uusia harrastuksia, perhe-elämää tai muuta toimintaa kilpailemaan vapaa-ajasta. Itse olen siirtynyt enemmän peleihin, missä tarvitaan vähemmän figuja ja itse peliin menee vähemmän aikaa. Aika ja kiinnostus ei vaan riitä armeijoiden tekemiseen.
Iän kertyessä on ainakin itselläni ja lähipiirilläni näyttänyt tulevan ongelmaksi juuri tää "muu toiminta". Alaikäisten harvemmin tarttee esim. käydä ruokakaupassa vähintään kerran tai pari viikossa, siivota muuta kuin oma huoneensa (jos sitäkään), lähteä auttamaan sukulaisia ja kavereita muutoissa ja rempoissa. Vaimot ja tyttöystävät vaativat miehiltään sitä "aikaa olla yhdessä" ja niin poijespäin. Sitten olis niitä bänditreenejä, futistreenejä ja muuta mitä kullakin on. Tähän päälle vielä lapsi tai pari ja koira, voipi olla että kun aikaa sitten vihdoin joskus on niin ei vaan JAKSA maalata jotain armeijaa ;-)

Roolipelit (siis pen and paper-jutut) on kyllä ihan hyvä vaihtoehto joka varmasti uppoaa moneen figupelaajaankin. Oikeastaan kaikki figupelaajat jotka tunnen, on pelanneet myös roolipelejä, tai tekee sitä jopa aktiivisemmin kuin figupelejä. Pelinjohtajaltahan aikaa kuluu valtavasti, mutta rahaa ei paljon mitään. 50€ irtoaa helposti jokin core-sääntökirja, siihen ehkä jotkut lisäsäännöt ja pussillinen noppia. Tällä rahalla et hammereissa pääse edes alkuun. Itse tykkään pelaamisen (ja pelinjohtamisen) kannalta roolipeleistä hiukan enemmän, mutta maalaminen on sitten se mikä mua vetää hammeriin.
behemoth
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja behemoth »

Vesihiisi kirjoitti: //Edit. Joku todella vapaa figuuripeli, jossa saisi tehdä figuureistaan sellaisia, kuin haluaa ja näille laskettaisiin pistehinnat jostain taulukosta todella vapaasti voisi olla erittäin kiinnostava. Tuollaisia ei varmaankaan ole joten itse täytyisi tehdä.
On useitakin. Sekä kaupallisia että ei-kaupallisia. Lukuisiin genreihin. Seek and ye shall find.
Adun

Re: Figuilun tulevaisuus??

Viesti Kirjoittaja Adun »

Aiheeseen hieman liittyviä..
http://www.brightcove.com/title.jsp?title=933742930
http://www.youtube.com/watch?v=nnumOOu6JKc
Mielenkiintoiselta näyttää, mutta onkohan tuo edes käytännöllinen? Maksaisikin varmaan tuhottomasti.
Da Painboy'z gubbinz
Gotz a new flash Powaklaw
A fing ate me arm
Crowmire
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Crowmire »

nojoo, kallis varmasti ku mikä. kuitenkin näitä pelejä pelaa pääosin nuoret/nuoretaikuiset, joista harva vetää sellasta palkkaa, että tollaiseen olisi varaa. tosin kyllähän vastaava tekniikka yleistyy ja halpenee ajan myötä, mutta vaikea kuvitella, että figupelit vaatisi mitään suurta sijoitusta itse figujen ja sääntöjen lisäksi.

voihan sitä tietty fantasioida figuista ja maastoista, joissa on kaikki statsit jollain pienellä chipillä basessa, ja sitten sormin mitataan etäisyydet ja vehe osaa lukea maastoista difficult terrainit ym.

kyllähän tollanen mahollistaisi paljon, vaan sittenpä nousisi figujenkin hinat(taas) + täytyy omistaa joku vehe, joka jonka joskus EHKÄ hamaassa tulevaisuudessa saa samaan hintaan kuin nykyään tietokoneen.
sippa

Viesti Kirjoittaja sippa »

Itseäni ei kyllä haittaisi jos GW ottaisi takkiin ja kunnolla. Avaisi markkinoita muille enemmän tai vaihtoehtoisesti romuttaisi ne muutamaksi vuodeksi kunnes nuoriso taas innostuisi pelaamaan jotain. Kumpikin käy. Itse mielelläni näkisin jotain pientä, jossa tarvittaisiin vain 10-20 figua per nenä, tyyliin Necromunda tai Blood Bowl. Uusi(vanha?) Battletech on tulossa boxeineen. 24 nappia laatikossa, joka on aika sikapaljon.

Suomessa on muuten aktiivinen DBM-peliseura, joka tarjoaa vastapainoa vaikkapa faban pelaamiseen. http://www.fiwa.org kertoo lisää.
GW:tä jo vuodesta '94
veteraani

Viesti Kirjoittaja veteraani »

Itseäni kauhistuttaa se,että figujen hinta nousee kokoajan. Esmes nyt sellaisesta Lotri perus boksista joutuu pulittamaan 22.50e!! Voin kuvitella mitä figut maksavat esim. 10v päästä. Onneksi on niitä halvempiakin pelejä,jpoihin ei mene tuhottomasti rahaa. Huhhuh......
Elämä on kuin vessapaperia. Sitä käytetään pala palalta. Joskus sitä kuitenkin kuluu liian nopeasti, eikä sitä saa välttämättä uutta. Joskus pyyhkii hyvin, joskus ei.
Druzhina Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Druzhina Captain »

veteraani kirjoitti:Itseäni kauhistuttaa se,että figujen hinta nousee kokoajan.
Valitettava totuus on se, että hintojen nousu ei rajoitu vain figuihin. Figut ovat vain ns. ylellisyyttä. Ilman figuja voi tulla toimeen, ilman ruokaa ei. Ruoan hinnat nousevat jatkuvasti, samoin myös muiden "tärkeimpien" kulutustuotteiden hinnat (kuten vaatteiden). Hintojen nousuun vaikuttavat sekä taloudelliset että muut tekijät. Valittaminen ei muuta asiaa miksikään. Näin se on aina ollut ja näin se on tulevaisuudessakin.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Ehkä kyse on lähinnä siitä, että figujen hinnat tuntuisivat nousevan täysin omalla kurssillaan inflaatiosta riippumatta.

Ei sinänsä, aiheesta on puitu noin z kertaa aiemminkin, eikä ikinä asiasta päästä edellisistä poikkeavaan johtopäätökseen.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
IRiaD
Peliporukkavalvoja

Re:

Viesti Kirjoittaja IRiaD »

Murhe kirjoitti: Kuitenkin suurin kynnys on ylitetty, eli figuja saa tilattua täältä. Huhut kertovat, että Horden petoja löytyy jo Jyväskylän fantsun hyllystä. Sitä olen pitänyt toisena suurena raja-aitana.
Sama täällä, juurikin selailin kantaliikkeni Fantasialinnan sivuja ja silmiini osui tämä tällainen.

En sitten tosin tiedä, löytyykö noita hyllystä. Huomenna tosin käyn tarkistamassa asiaa, ja pidän rahaa valmiina mahdollisen ostotilaisuuden varalta. En nimittäin todellakaan pidä postikulujen maksamisesta.
Diogenes kirjoitti:Mutta on ne ajat muuttuneet ... muistan sen ketjun missä IRIAD oli ketjun huonoin vitsi, ja nyt kaikki muut ovat niitä vitsejä IRIADiin verrattuna :P
IRiaD
Peliporukkavalvoja

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja IRiaD »

I Ride in a Dragon kirjoitti:
Murhe kirjoitti: Kuitenkin suurin kynnys on ylitetty, eli figuja saa tilattua täältä. Huhut kertovat, että Horden petoja löytyy jo Jyväskylän fantsun hyllystä. Sitä olen pitänyt toisena suurena raja-aitana.
Sama täällä, juurikin selailin kantaliikkeni Fantasialinnan sivuja ja silmiini osui tämä tällainen.

En sitten tosin tiedä, löytyykö noita hyllystä. Huomenna tosin käyn tarkistamassa asiaa, ja pidän rahaa valmiina mahdollisen ostotilaisuuden varalta. En nimittäin todellakaan pidä postikulujen maksamisesta.
Kyllä, WARMACHINEA oli hyllyssä, ja HORDEakin löytyi. Hillitsin kumminkin itseni enkä ostanut.
Diogenes kirjoitti:Mutta on ne ajat muuttuneet ... muistan sen ketjun missä IRIAD oli ketjun huonoin vitsi, ja nyt kaikki muut ovat niitä vitsejä IRIADiin verrattuna :P
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

sippa kirjoitti:Itseäni ei kyllä haittaisi jos GW ottaisi takkiin ja kunnolla. Avaisi markkinoita muille enemmän tai vaihtoehtoisesti romuttaisi ne muutamaksi vuodeksi kunnes nuoriso taas innostuisi pelaamaan jotain.
Kakka juttu sinänsä, mutta GW kyllä hoitaa suurimman osan figuharrastuksen mainostuksesta ja markkinoinnista. Eivät ne figut turhaan lasten suussa ole saaneet nimeä "waarhammerit". Jos GW hiipuisi kuvioista, sen saappaisiin tuskin astuisi kukaan, ja koko figuharrastus painuisi samalle tasolle, jossa se oli 80-luvulla - juuri kukaan ei ollut kuullutkaan siitä, koska valmistajat olivat nurkkapajoja, joilla ei ollut juuri rahkeita mainostaa itseään.

Rackham nyt vissiin yrittää pitää vähän ääntä itsestään, mutta ranskalaisella elitistisontiaistyylillään ne tuskin saisivat mitään suurta buumia aikaiseksi.

Vähän myöskin uskallan epäillä, että tuosta DBM:stä tulisi minkään sortin suurmenestystä, jos vaikka GW:n ovet suljettaisiinkin.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”