Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Van Herring kirjoitti:Nythän me jo melkein poikettiin aiheesta. Minun mielipiteenion on tämä: jos sinu kavereilta leviää aseet leviävät kätösiin, (kyllä, aseen jäähdytysneste lentää naamalle aseen hajotessa.)ja he kuolevat, sinunkin moraalisi olisi koetuksella.
Valitettavasti se mikä sinun mielipiteesi on ei vaikuta sääntöihin. Ei tästä ole tarkoitus tehdä mitään huutoäänestystä, kun sääntökirjan kohdat ovat kuitenkin melko selviä.
Tie figupelaajan helvettiin on katettu fluffiin perustuvilla sääntötulkinnoilla. Ja sitäpaitsi ei sieltä mitään jäähdytysnestettä naamalle lennä.
-Hyvönen-
"Se on siis nyt todistettu, että minä vain en osaa pelata." -the Captain-
Minä olen käsittänyt tämän Overheating-jutun niin, että kun plasma-aseella ampuu, se synnyttää helkkaristi kuumuuttaa plasmakennossa, jolloin täytyy odottaa että se jäähtyy. Kun ase kumminkin laukaistaan ennen tarpeellista jäähtymistä, niin plasmakenno ylikuumenee ja poksahtaa silmille, ja kaikki se ihana plasma (taitamattomille tiedoksi, ei ole ihan kauhean viileää ainetta) polttaa pääsi tuhkaksi ellet onnistu AS-heitossa, jolloin se räiskähtää kypärälle.
Diogenes kirjoitti:Mutta on ne ajat muuttuneet ... muistan sen ketjun missä IRIAD oli ketjun huonoin vitsi, ja nyt kaikki muut ovat niitä vitsejä IRIADiin verrattuna :P
I Ride in a Dragon kirjoitti:Minä olen käsittänyt tämän Overheating-jutun niin, että kun plasma-aseella ampuu, se synnyttää helkkaristi kuumuuttaa plasmakennossa, jolloin täytyy odottaa että se jäähtyy. Kun ase kumminkin laukaistaan ennen tarpeellista jäähtymistä, niin plasmakenno ylikuumenee ja poksahtaa silmille, ja kaikki se ihana plasma (taitamattomille tiedoksi, ei ole ihan kauhean viileää ainetta) polttaa pääsi tuhkaksi ellet onnistu AS-heitossa, jolloin se räiskähtää kypärälle.
Mutta teoriassasi on aukko. Jos säiliö kerta räjähtää, miksi plasma-aseella voi ampua seuraavallakin vuorolla (edellyttäen että ampuja jää henkiin)?
What's going on here? Back from the grave and crap.
I Ride in a Dragon kirjoitti:Minä olen käsittänyt tämän Overheating-jutun niin, että kun plasma-aseella ampuu, se synnyttää helkkaristi kuumuuttaa plasmakennossa, jolloin täytyy odottaa että se jäähtyy. Kun ase kumminkin laukaistaan ennen tarpeellista jäähtymistä, niin plasmakenno ylikuumenee ja poksahtaa silmille, ja kaikki se ihana plasma (taitamattomille tiedoksi, ei ole ihan kauhean viileää ainetta) polttaa pääsi tuhkaksi ellet onnistu AS-heitossa, jolloin se räiskähtää kypärälle.
Mutta teoriassasi on aukko. Jos säiliö kerta räjähtää, miksi plasma-aseella voi ampua seuraavallakin vuorolla (edellyttäen että ampuja jää henkiin)?
Hän sanoi "poksahtaa", ei räjähtää. Tuo kenno päästää huurut syliin, ellei panssari satu suojaamaan.
Hän sanoi "poksahtaa", ei räjähtää. Tuo kenno päästää huurut syliin, ellei panssari satu suojaamaan.
''poksahtaa'' kuulostaa jotenkin synonyymiltä Missä sitä paitsi on sanottu että se räjähtää? Gets Hot voi viitata vaikka jäähdytys nesteisiin, jotka lentää silmille jostain venttiilistä.
What's going on here? Back from the grave and crap.
''poksahtaa'' kuulostaa jotenkin synonyymiltä Missä sitä paitsi on sanottu että se räjähtää? Gets Hot voi viitata vaikka jäähdytys nesteisiin, jotka lentää silmille jostain venttiilistä.
...tämä johtunee antimateriaalikaasun epäpuhtauksista jotka riittävät vain AP4 saavuttamiseen.
Miksi tästäkin tapella, menkää historiapuolelle nysväämään. Plasma kärähtää kouriin ja sillä sipuli.
Plasmakennolla tarkoitin aseen alaosassa olevaa "lipasta" mikä on vaihdettavissa olettaen että kantaja on hengissä.
Diogenes kirjoitti:Mutta on ne ajat muuttuneet ... muistan sen ketjun missä IRIAD oli ketjun huonoin vitsi, ja nyt kaikki muut ovat niitä vitsejä IRIADiin verrattuna :P
Hyvönen kirjoitti:
Valitettavasti se mikä sinun mielipiteesi on ei vaikuta sääntöihin. Ei tästä ole tarkoitus tehdä mitään huutoäänestystä...
Ai ei vai? Kun kerran kaikkia tuntuu kiinnostavan niin käsi ylös kaikki joiden mielestä pidetään demokraattinen sosialismi huutoäänestys aiheesta: Aiheuttaako Blasma-aseen leviäminen Morale-checking?!?
Säännöt kuin säänöt ovat vain tulkittavissa olevia ehdotuksia. On tietenkin olemassa ns.viralliset säännöt, mutta jos joku kohta ei toimi tai on muuten vaan tyhmä, minä en ainakaan häpeä tehdä kaverilleni parannusehdotusta.
Säännöt ovat sääntöjä! ja siitä ei tingitä sitten yhtään!
Mutta kun rupeaa pelaamaan ja plasmat räjähtää, ja yksi ukko neljästä kuolee
niin pakko siinä on jotakin tehdä! ja itse aion ottaa ukoilleni moraali testin, koska
itseäni peloittaisi jos kaverille ropsahtaisi jäähdytysnesteet/plasmat/mitkä onkaan
niin naamalla!!Minun mielipiteeni ei vaikuta teidän pelailuun, tai sääntöihin.
Mutta näin itse pelaan, koska BBB:ssä ei mainita asiasta sen tarkemmin!
Paitsi että jokainen taistelija tietää plasma-aseisiin liittyvät vaarat. Eikös se ole enemmän hämmentävää jos plasman kanssa tetsaava taistelija EI räjähdä jossain vaiheessa taistelua?
Toisaalta joku vatkuli voi väittää, että mitenkäs sitä taistelun tiimellyksessä tietää mikä sen kaverin vierestä tiputtaa.. (Mutta jälleen, kun tietää että vieressä on plasma-ase, sitä posahdusta osaa odottaa.)
Mutta heitelkää vain niitä morale-checkkejä jos tykkäätte. Ei se minulta pois ole. On suorastaan vääryys mennä aina by the book jos keksii itse itselleen jotain hienompaa. (imo säännöt ovat maailman selvimmät. Ette vaan osaa jos ette ymmärrä. *hali*)
Kenialain kirjoitti:(imo säännöt ovat maailman selvimmät. Ette vaan osaa jos ette ymmärrä. *hali*)
Krhm, saapa nähdä, kuinka paljon närää tämä kommentti tulee aiheuttamaan...
Etenkin kun se on selvästi annettu pilveä pössytellen. Jos 40K:n säänöjä rupeaa täysin selviksi väittämään, saa olla aika kovat kamat käytössä. Niistä kun löytyy enemmän porsaanreikiä kuin turkkilaisesta työsopimuksesta.
Ahihi, ilmeisesti paska läppä on yhtä vaikea taiteenlaji kuin kieli oppi. =)
Totta, löytäähän sieltä kaikenlaista jos kunnolla tonkii, vähän niiinkuin raamatusta. Mutta jos yhtään pää toimii, myös säännöt toimivat. Pienellä järkeilyllä ja maalaisjärjellä jos ei muuten.
Kenialain kirjoitti:Ahihi, ilmeisesti paska läppä on yhtä vaikea taiteenlaji kuin kieli oppi. =)
Juu, läppämittari tuskin värähti. Kannattaisi hankkia pari uutta purkkia läppää ja laittaa vanhat vaihtoon.
En minäkään vastusta jos kaveri haluaa heittää moraalia kun sen omat plasmat kärähtää, mutta ei ole mitään tarvetta. Moraalisäännöt on kuitenkin hieman selvemmät kuin moni muu osa pelistä.
Jos raaka voima ei toimi käytät sitä vain liian vähän.
Hyvönen kirjoitti:
Valitettavasti se mikä sinun mielipiteesi on ei vaikuta sääntöihin. Ei tästä ole tarkoitus tehdä mitään huutoäänestystä...
Ai ei vai? Kun kerran kaikkia tuntuu kiinnostavan niin käsi ylös kaikki joiden mielestä pidetään demokraattinen sosialismi huutoäänestys aiheesta: Aiheuttaako Blasma-aseen leviäminen Morale-checking?!?
Säännöt kuin säänöt ovat vain tulkittavissa olevia ehdotuksia. On tietenkin olemassa ns.viralliset säännöt, mutta jos joku kohta ei toimi tai on muuten vaan tyhmä, minä en ainakaan häpeä tehdä kaverilleni parannusehdotusta.
Jep, mutta eikös tässä alafoorumissa ole tarkoitus puhua 40K:n säännöistä? 40K:n säännöt menevät tietyllä tavalla ja se miten sinä ystäviesi kanssa leikit keittiön pöydällä ei välttämättä liity millään tavalla 40K:n sääntöihin. Ja ei se ole minulta pois, ei millään tavalla. Totean vaan että jos sinä ja ystäväsi Jani-Petteri heitätte sääntökirjan roskiin, niin minulla ja monilla muilla se sääntökirjaa pysyy kyllä käytössä. Ja siitä on ihan kiva lukea pelin sääntöjä, ja vaikka vähän päteä foorumeilla niillä "oikeilla" säännöillä.
Peli on peliä, ja tässä pelissä on tälläiset säännöt. Jos realismia haluat, konsultoi Anaheimia omasta sääntöpaketista tai mene kadulle.
-Hyvönen-
"Se on siis nyt todistettu, että minä vain en osaa pelata." -the Captain-
Hop hop. Älähän nyt vielä minulle hirsipuuta pystytä. Moni ihminen on varmaan ihan tyytyväinen nykyisiin sääntöihin, enkä minä heitä halua käännyttää mihinkään 'kereettisyyteen'. Säännöt ovat sääntöjä ja vaikka ne usein toimivatkin, niin ei se sääntökirja mikään raamattu ole (uutta versiota värkätään varmaan tälläkin hetkellä). Tottakai sitä tulee noudattaa kaikissa virallisissa peleissä ja mielellään ulkopuolellakin, mutta en minä pelää näitä pelejä, jotta voisin totella näitä kiveen kirjoitettua käskyjä. WH40k:n parhaita puolia on sen tarina. Jos saan päähäni jonkun hyvän kampangi-idean ja Termojen Deep-Strike-millonvaanmissävaan tuhoaisi sen tasapainon, niin ei tarvitse kahtakertaa miettiä kumpi joustaa: Säänöt vai pelinhenki.
Ymmärrän kyllä, että minkäänlainen sääntöjen taivuttaminen on vähintäänkin arveluttavaa, enkä halua, että ihmiset alkavat aktiivisesti sitä harrastamaan, sillä se usein menee päin Muumien uimahuonetta. Useiden kokeilupelien kautta saadaan kuitenkin joitain parannuksia aikaan. Uskokaa pois. Joten pistäkää ne soihdut ja talikot pois, hyvät fasis... *kröhöm* pelaamisen ystävät. Foorumithan ovat juuri sitä varten, että ihmiset voivat vapaasti jutella ja vaihtaa ideaoitaan.
Joten, mikä se viimeinen ja ennen kaikkea virallinen vastaus kysymyseen on? Morale check vaikko ei?
BBB, s. 27 kirjoitti:Morale Checks - Casualties from Enemy Fire
...unit of troops losing 25% or more casualties to shooting during a single...
Tuon otsikon mukaan moraalitestejä tehdään vain kun ollaan vihollisen tulen alla ja tekstin mukaan kun kaatuneita menetetään ampumisesta, ei siis "Gets Hot!" -erikoissäännöstä tms.
Tämän järkeilyn mukaisesti en ole ikinä vaatinut vastapelaajalta moraalitestiä vaikka olisi käräyttänyt kuinka ison prosentin plasmaryhmästään (esim. Stormtroopereilla näin on käynyt muutamankin kerran).
[keljuilua]Olisi toki helpompaa kun vain opettelisitte pelaamaan Taulla ja käyttämään käyttäjäturvallisia plasma-aseita...[/keljuilua]
Azured kirjoitti:
[keljuilua]Olisi toki helpompaa kun vain opettelisitte pelaamaan Taulla ja käyttämään käyttäjäturvallisia plasma-aseita...[/keljuilua]
Heh... Plasma-ase joka ei räjähdä kasvoille on raukkojen ja amatöörien keksintö ja myös niiden käyttämä.
I am the king of Rome, and above grammar.
-Sigismund, Emperor of the Holy Roman Empire
Azured kirjoitti:
Heh... Plasma-ase joka ei räjähdä kasvoille on raukkojen ja amatöörien keksintö ja myös niiden käyttämä.
samaa mieltä! nynnyjä semmoset jotka sodassa uskalla ampua edes hengen vaarallisella aseella. Palikka-pää tauhun en koska ikinä!
ja nyt jotten ihan poikkea aiheesta, niin minäkin päätin olla ottamatta Moraali testiä yksiköilleni uudemman järkeilyn kera.
Tulihan tuo nyt melko selväksi kun tarkemmin lähti ajattelemaan.