Warhammer Fantasy Battles -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Mikke kirjoitti:Ei tuossa shelmien siirrossa specialiin ole todellakaan kyse mistään rahastuksesta. Vaikkanpa, että 90% pelaajista on laittaa 2 yksikköä jalkaväkeä pöydälle. Idea lienee siinä, että palautetaan helfit fluffinsa mukaisiksi. Normaali haltia peasant taistelee keihäällä tai jousella, ei ratsun selästä. All cavalry elfit särähtivät aina jotenkin omaan silmään, minä olen ihan tyytyväinen uudistukseen. Lisäksi ideana lieni myös se, että armeijaa muokattiin vastaamaan enemmän sitä visiota, mikä suunnittelijalla oli sen toiminnasta. Minun jalkaväkipainotteiset helfit tykkää uudesta kirjasta, jos huhut pitävät paikkansa, lisäksi kuusi special slottia varmistavat, että tilaa on siellä niin ratsuille, kuin jalkaväellekin. Jos haluaa parantaa sääntöjä, ei voi alkaa miellyttämään kaikkia, muuten muutosta ei tapahdu. Jos vikoja aletaan korjata niin, että vahvat yksiköt jätetään ennalleen ja heikkoja yksikköjä parannetaan niiden tasolle, niin historia alkaa toistaa itseään. Vitos edikassa nimittäin tehtiin juuri näin: Uuden armeijakirjan tullessa kaikkea vain parannettiin ja lopputuloksen moni muistaa.
Olen samaa mieltä. Olen itse mieltänyt aina haltiat jalkaväki painotteiseksi eliittiarmeijaksi.
Onhan se kivaa päästä välillä kokeilemaan jotain muutakin kuin shelmijunaa, joka on pikkuhiljaa ruvennut jo käymään tylsäksi... Oma huolenaiheeni on vaan se, että kun satun nyt helf pelaajana omistamaan 3 boksia silverhelmejä jotka menevätkin nyt pölyttymään hyllyn nurkkaan. Ja edessä on piiiiitkä jalkaväen maalausurakka
ja ennen kaikkea osto:S.
Paitsi voihan sitä pelata vielä shelmjunaa laittamalla pakolliset coret täyteen 10x arsuja tukemaan niitä vanhoja tuttuja kahta kärryä ja 4 cavyksikköä:D
Itselläni on mielessä tehdä melkolailla Caledor painotteinen armeija uuden kirjan tultua. Mietityttää vain, että tuleekohan nyt vähintään joka toinen tekemään Caledor armeijan ja sitten kaikilla on lopulta täysin samanlaiset armeijat. Ainakin voin erottua hieman figuurien osalta.
Armeijaan olisi tarkoitus tulla ainakin Spearmaneja ja Dragon princejä ja jotain ampuvaa. Lordiksi haltia prinsessa luultavasti Star Dragonilla, jos se nyt on se kaikkein vaarallisin. Heroksi Dragon mage Sun Dragonilla, kävelevä Commander taikajousella riippuen siitä millaisia uuteen kirjaan tulee ja ehkä vielä yksi tavallinen taikuri. Figuuritkin melkein löytynevät jo, kunhan jaksaisi maalata ja konvertoida.
Vesihiisi kirjoitti:Armeijaan olisi tarkoitus tulla ainakin Spearmaneja ja Dragon princejä ja jotain ampuvaa. Lordiksi haltia prinsessa luultavasti Star Dragonilla, jos se nyt on se kaikkein vaarallisin. Heroksi Dragon mage Sun Dragonilla, kävelevä Commander taikajousella riippuen siitä millaisia uuteen kirjaan tulee ja ehkä vielä yksi tavallinen taikuri. Figuuritkin melkein löytynevät jo, kunhan jaksaisi maalata ja konvertoida.
Ei riitä characterpaikat, jos puhutaan 2000p armeijasta. Olen melko varma, että näitä lohikäärmelistoja tullaan näkemään jopa enemmän mitä tähän asti, no huvinsa kullakin Minulla on ilmeisesti joku lohikäärmeallergia, heh.
Be Optimistic! All The People You Hate Will Eventually Die.
Mikke kirjoitti: Idea lienee siinä, että palautetaan helfit fluffinsa mukaisiksi. Normaali haltia peasant taistelee keihäällä tai jousella, ei ratsun selästä. All cavalry elfit särähtivät aina jotenkin omaan silmään, minä olen ihan tyytyväinen uudistukseen.
Nyt Mikke puhuu järkeä: Normihaltioita on maassa huomattavasti enemmän kuin ratsujoukoiksi koulutettuja joten on ihan luonnollista että näitä "normaaliarvoisia" näkyy armeijassakin enemmän. Sama pätee kuin keskiaikaisissakin armeijoissa, eli Paristakymmenestätuhannesta sotilaasta keskimäärin ehkä joku 500-1000 oli ritareita.
Jos vikoja aletaan korjata niin, että vahvat yksiköt jätetään ennalleen ja heikkoja yksikköjä parannetaan niiden tasolle, niin historia alkaa toistaa itseään. Vitos edikassa nimittäin tehtiin juuri näin: Uuden armeijakirjan tullessa kaikkea vain parannettiin ja lopputuloksen moni muistaa.
Juu, mutta vitoslaitos veti kaiken aina vähän överiksi.
Fluffit sikseen, minua ei kiinnosta hittojakaan millaiseksi mediaanihammeristi kuvittelee keskivertotonttuarmeijan. Ihmiset rakentavat armeijansa omien mieltymystensä mukaisiksi, oli ne mieltymykset sitten perusteltu millä hyvänsä. Minun mieltymykseni sattuu olemaan lauma narsistisia ylimyksiä kurittamassa kiiltävissä haarniskoissaan alempirotuisia pakanoita. Pesantit viljelkööt maata ja täyttäköön maan vähämielisellä jälkikasvullaan. Agincourtista alkoi ihmiskunnan henkinen ja moraalinen taantumus, jolle ei loppua näy.
V*tutusta aiheuttaa se, kun aikanaan hankin helffit päätökseen vaikutti se, että armeijan pystyi rakentamaan ilman yhtään omien kinttujensa päällä kekkaloijaa. Pelitehojen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, etenkin kun ottaa huomioon että helffiratsuväkeä ei juuri käytännössä kannata otta kuin minimikokoisina yksiköinä, jotka eivät mene edestäpäin läpi edes kurajalkaväestä kuin legendaarisella noppatuurilla. Ränkkibonuksesta nyt vaan ei ole mitään järkeä maksaa 100+ pistettä/ränkki. Nyt olo on kuin anaaliraiskauksen uhrilla, käytännössä joudun maalaamaan lähes armeijallisen verran uusia figuja. Lisäksi joudun katselemaan GW:n kökköisiä infantrysculpteja pelipöydälläni.
DoWit ovat alempirotuisia koiria, joita ei tueta. Ennemmin kuollaan sukupuuttoon.
Ja eivätkö Ellyrianit sitten siirry nimenomaan core-valinnoiksi, kuten kuultu on? Jos kahden coren pakollisuus pitää paikkaansa, ei ketään pitäisi liikaa itkettää ottaa armeijaan corea täyttään kaksi minimikokoista Ellyrian-ryhmää. Jos nämä tosiaan vielä parantuvat kaiken lisäksi tiedoiltaankin, ei näiden pitäisi olla mitään turhia valintoja ratsuväkiarmeijassakaan.
Eyes that fire and sword have seen
And horror in the halls of stone
Look at last on meadows green
And trees and hills they long have known.
Lighthammer kirjoitti:Fluffit sikseen, minua ei kiinnosta hittojakaan millaiseksi mediaanihammeristi kuvittelee keskivertotonttuarmeijan. Ihmiset rakentavat armeijansa omien mieltymystensä mukaisiksi, oli ne mieltymykset sitten perusteltu millä hyvänsä. Minun mieltymykseni sattuu olemaan lauma narsistisia ylimyksiä kurittamassa kiiltävissä haarniskoissaan alempirotuisia pakanoita. Pesantit viljelkööt maata ja täyttäköön maan vähämielisellä jälkikasvullaan. Agincourtista alkoi ihmiskunnan henkinen ja moraalinen taantumus, jolle ei loppua näy.' Jahas selittäisitkö minulle, että mistä tämä "mediaanihammeristi" sitten äsken puhui jos ei omasta mieltymyksestään? Itse haluaisin kyllä päästä kokeilemaan jotain muuta kuin vaan sitä cavalryjyrää.
V*tutusta aiheuttaa se, kun aikanaan hankin helffit päätökseen vaikutti se, että armeijan pystyi rakentamaan ilman yhtään omien kinttujensa päällä kekkaloijaa. Pelitehojen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, etenkin kun ottaa huomioon että helffiratsuväkeä ei juuri käytännössä kannata otta kuin minimikokoisina yksiköinä, jotka eivät mene edestäpäin läpi edes kurajalkaväestä kuin legendaarisella noppatuurilla. Ränkkibonuksesta nyt vaan ei ole mitään järkeä maksaa 100+ pistettä/ränkki. Nyt olo on kuin anaaliraiskauksen uhrilla, käytännössä joudun maalaamaan lähes armeijallisen verran uusia figuja. Lisäksi joudun katselemaan GW:n kökköisiä infantrysculpteja pelipöydälläni. Sinäpä sen sanoit. Tässä asiassa olen täysin samaa mieltä: en viitsi ostaa/maalata taas noin 300:n euron edestä lisää HE jalkaväkeä, mutta olen kyllä innokas kokeilemaan uuditunutta HE armeijaa, kunhan vaan joku maalaisi sen puolestani:D
DoWit ovat alempirotuisia koiria, joita ei tueta. Ennemmin kuollaan sukupuuttoon.
Jara- kirjoitti:Jahas selittäisitkö minulle, että mistä tämä "mediaanihammeristi" sitten äsken puhui jos ei omasta mieltymyksestään? Itse haluaisin kyllä päästä kokeilemaan jotain muuta kuin vaan sitä cavalryjyrää.
Täh? En minä tietääkseni ole valittanut että muiden yksikköjen parantaminen on huono asia, ainoastaan siitä että silverien siirtyminen pois coresta pilaa huolella ja rakkaudella rakentamani armeijan ja tekee omalle vartalolleni sopivan pelityylin mahdottomaksi. Se, että asiaa perusteellaan jonkun fanipojan näkemyksellä siitä millaisia "oikeat" haltia-armeijat pitäisivät olla, on syvältä. Jos jotakin kumartaa, yleensä toiseen leiriin pyllistää, ja nyt kyseinen GW:n luonnonmaisema avautuu suurena edessäni koko rektaalisessa sulokkuudessaan.
Mikäli tuo ellyriaanien siirtyminen corevalinnaksi pitää paikkansa, niin tuska lievittyy hitusen.
Uusilla lohhariprinsseillä on ilmeisesti 2 attakkia (ithilmar-bardigin kustannuksella) a 30 pts. Eli kuusi rinssiä mahdollisten komentohärpäkkeiden kera on noin 200 ja risat. Kyllä tosta pikasilmäyksellä saa aika kovan cavalryarmeijan rungon kun spessuja saa kuusi. Tietty voi ahdistaa jos on piljoona hopeapottaa kokoelmissa ja/tai ei saa coreen ratsuväkeä (reavereitten core-statuksen ollessa (?) ).
Nuo sankarit laitoin oletuksella, ettei lohikäärmeet vie heropaikkoja, mutta jos vie niin silloin ei saisi tuota kaikkea kerralla peliin. Saattaa tosin olla, ettei kaikkia heropaikkoja kannattaisi väkisin täyttää, kun uuteen kirjaan on näillä näkymin tulossa sen verran hyviä yksiköitä, että pisteet voi käyttää paremminkin.
Vesihiisi kirjoitti:Nuo sankarit laitoin oletuksella, ettei lohikäärmeet vie heropaikkoja, mutta jos vie niin silloin ei saisi tuota kaikkea kerralla peliin. Saattaa tosin olla, ettei kaikkia heropaikkoja kannattaisi väkisin täyttää, kun uuteen kirjaan on näillä näkymin tulossa sen verran hyviä yksiköitä, että pisteet voi käyttää paremminkin.
Miltei aina armeija seisoo ja kaatuu riippuen siitä selviääkö tuo lohikäärme vai ei. Vaikka liipasta ei periaatteessa ole niin isoa huolta haltia-armeijassa niin silti ld10 (jos se ylipäänsä löytyy) tukemassa omia joukkoja, on mainio juttu - jos prinssi taas on lohikäärmeen päällä niin ld10 on missä milloinkin.
Be Optimistic! All The People You Hate Will Eventually Die.
Jara- kirjoitti:Jahas selittäisitkö minulle, että mistä tämä "mediaanihammeristi" sitten äsken puhui jos ei omasta mieltymyksestään? Itse haluaisin kyllä päästä kokeilemaan jotain muuta kuin vaan sitä cavalryjyrää.
Täh? En minä tietääkseni ole valittanut että muiden yksikköjen parantaminen on huono asia, ainoastaan siitä että silverien siirtyminen pois coresta pilaa huolella ja rakkaudella rakentamani armeijan ja tekee omalle vartalolleni sopivan pelityylin mahdottomaksi. Se, että asiaa perusteellaan jonkun fanipojan näkemyksellä siitä millaisia "oikeat" haltia-armeijat pitäisivät olla, on syvältä. Jos jotakin kumartaa, yleensä toiseen leiriin pyllistää, ja nyt kyseinen GW:n luonnonmaisema avautuu suurena edessäni koko rektaalisessa sulokkuudessaan.
Mikäli tuo ellyriaanien siirtyminen corevalinnaksi pitää paikkansa, niin tuska lievittyy hitusen.
Ahdistaa edelleen.
Pointtini oli se, että taisit juuri haukkua meikäläistä "mediaanihammeristiksi" ja nyt "joksikin fanipojaksi". En tainnut itse älytä pointtiasi, mutta muistaakseni sanoin, että MINÄ MIELLÄN HALTIAT... eli eiköhän siinä puhuta sitten mieltymyksestä? Eihän se kenenkään HE turnauspelaajan mielestä kauhean kivaa ole kun menee 90:n euron edestä shelmejä nurkkaan pölyttymään...
Jara- kirjoitti: Eihän se kenenkään HE turnauspelaajan mielestä kauhean kivaa ole kun menee 90:n euron edestä shelmejä nurkkaan pölyttymään...
Se että Silverit siirtyvät spesiaalin (joita korkeilla nyt ilmeisesti tulee olemaan 6), ei tarkoita että ne joutuvat pölyttymään. 5 Shelmin yksiköt toimivat (ja toimivat toivottavasti uudessakin kirjassa) mukavina vastapalloyksikköinä, spesiaalia tahi ei. Ja ainahan ne voi myydä pois.
Diogenes kirjoitti:Mutta on ne ajat muuttuneet ... muistan sen ketjun missä IRIAD oli ketjun huonoin vitsi, ja nyt kaikki muut ovat niitä vitsejä IRIADiin verrattuna :P
Joitain linjauksia kirjassa on aina tehtävä. Voidaan tehdä linjauksia fluffin mukaan, sen mukaan mitkä figut myy eniten, turnauspelaajien mukaan, maalareiden mukaan... Kaikki ei kuitenkaan voi olla corea, jotain on pakko dumpata speciaaleihin ja rareen. Shelmit ovat selkeästi fluffipohjalta speciaalia. Kun fluffia on kerta kirjoitettu, niin sama sitä on jonkinlaisena apuna kirjaa kirjoitettaessa käyttää. Minusta shelmit coressa oli älytöntä jo silloin kun nykyinen kirja ilmestyi. Lisäksi jokaisella armeijalla on tyyli. Tämä ei ole fluffijuttu, vaan se, minkälaisena listan suunnitelija haluaa armeijansa toimivan. Bretonnia on ritariarmeija, woodit saa paljon skirmaajia, high elfit taaskin koostuvat eliittijalkaväestä, jota ratsut tukee. Entisen kirjan käyttö ei vastannut sitä visiota, mikä suunnitelijalla oli haltioista, entinen kirja oli siis eräällä tavalla rikki. En edelleenkään ymmärrä, miten kahden archer ryhmän hommaaminen voi olla niin suuri vaiva ja vastus. Kaikilla on luonnollisesti oikeus mielipiteeseen ja minun jorinani eivät sitä muuta. GW:n on kuitenkin tehtävä muutoksia uuteeen kirjaan aika ronskilla kädellä, koska nykyinen on rehellisesti sanottuna aika hirveä pökäle. Kun tehdään radikaaleja muutoksia kaikkia ei voida miellyttää, veikkaan kuitenkin, että suurin osa pelaajista pitää jalkaväen yleistymistä helfeillä vain hyvänä asiana.
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey
Välikysymys: Mitä ovat nämä kauheat huhut, joissa Helffit saisivat enemmän special/rare slotteja? Eikös niitteen slottien idea ole rajoittaa valintoja ja että ne olisivat kaikilla armeijoilla saman kokoiset?
What's going on here? Back from the grave and crap.
guys (and girls), these:
Quote:
- ASF for elves (not for eagles/dragons/horses)
- HE rerolls psychology tests while fighting with DE
- Honours not spoted
- no Intrigue
- Seer is from an item
- no Channeler
- 3 kinds of dragons - each has 6T.. stats on 5, 6 and 7; breath weapon S2, S3 and S4 (points about 250, 300 and 370)
- every dragon takes a slot
- Commander cannot fly on a dragon
- Worrior mage - 350 pts - always has a little dragon (Sun Dragon) - so he takes 2 heroes slots - 2lvl... has +1PD to every spell, only lore of fire (can always take a sword), doesn;t have +1 to dispel, A2 WS4 2W 3S and of course 3T... 50pts for magic items
- Prince costs 150 pts
- no 0-1s
- special characters lords - Tyrion, Teclis, Alith Anar, Eltharion (not Grim, not Swordmaster, you could buy him a Griffon as a mount)
- Core:
-> archers - 11pts, don't shoot from 2 rows
-> spearman - 9 pts (cheap command- 5,10,10) - from 3 rows
-> LSG - 12 pkt (13 with shield)
- Special:
-> Ellyrians 17pts - 21 with all upgrades
-> Swordmaster - 15 pts, 2A, can take them 5+
-> Phoenix Guards - 15 pts, fear, ward 4+, can take them 5+
-> WL - 15 pts, stubborn, HA, woodsmen, lion pelt, can take them 5+ , no skirmish
-> chariots: Tiranoc - same, Lion - M8, T4, 6A with S5 + impacts, 140 pts
-> DP - 30 pts - 2A, no better barding, more expensive command (20,20,10)
-> SH - 21 pts (with save 3+) no magic banner
-> SW - 16 pts, WS 5, hate on everything
Rare:
-> eagle,
-> RBT
(one for a slot)
Table
<2000> +3 to cast for everyone
First 5+ -> ward 5+ for an unit within 18''
Third 8+ -> stubborn for an within 12''
the rest stays the same
Magic items
- cost of common as now
- banners - almost the same (new MR(2) for 25 pts)
- bounds - Fury 40 pts - unlimited use, Corin 25pts - one use only
- Null Stone - 100 pts
- Ward 4+ - 45pts
- few new
-> Imrik's Lance for every lord - +3S while charging, no armour save (60 pts or less)
-> Vortex- 75 pts one use only - enemy doesn't have his magic phase
-> reroll every good roll on an Anvil, -1 to misfire table
-> +1 to starting (and sth else) - 25 pkt
-> armour 2+ save for 25 pts
-> +2 to cast a spell from lore of fire
-> sword +2S, KB - 40pts
-> no Guardian Phoenix, but there is an item with 6+ save and 5+ ward
are confirmed rumours
for sure
there was Phill Kelly in Poland with new AB
Tää oli asur.orgissa. Vaikka aika samaa tietoahan tämä on...
Niin. Näitä varmistettuja huhuja nyt on ollu liikkeellä jo sen verran runsaasti, ettei noihin oikein jaksa epäluuloinen suomalaismies luottaa ennen kuin lukee ne omasta armybookista. Muistaakseni "arsut ampuu kahdesta ränkistä" oli jokin aika sitten asur.orgissa jo Jumalan Kiveen Polttama Totuus(tm), mutta nyt se on unohdettu täysin sujuvasti.
Lisäksi itseä epäilyttää tuo helffien oma, täysin muista roduista poikkeava "force organisation chart", vai miksi sitä nyt tässä satuhassuttelupelissä kutsutaankaan. (olikos sitä mainittu tuossa listassa muuten lainkaan? luulisi olevan sen verta iso juttu että lukisi ensimmäisenä)
Joo, luin uudestaan ton "varman" uudistuslistan, ja eikä siellä niin hienoja uudistuksia loppujen lopuksi ollutkaan.(paitsi ASF)
Swordmastereille 2 attackia jee... ...ja omaavat edelleen mitättömän 5+ saven ja maksaakin enemmän eli toisin sanoen lisää helppoja pisteitä vastustajalle.
Phoenix guardeja ei sitten paranneltukkaan niin paljon kuin oli luultu, vaikka tuo 4+ wardi tekee niistä oikeinkin peli kelpoisisa.
Jara- kirjoitti:
Prince 150p wtf?!? Sehän on nytkin ylihintainen.
Ei tässä voida mistään juustosta puhua ainakaan.
Uskaltaisin spekuloida, että kyllä GW on sentään älynnyt laittaa prinssille tuolla hinnalla jotain lisäleluja tai muuta hauskaa, kun metsähaltiaserkkujen vastaava suursyntyinen maksaa tuosta vitosen vähemmän ja omaa valmiiksi pitkäjousen.
Eyes that fire and sword have seen
And horror in the halls of stone
Look at last on meadows green
And trees and hills they long have known.
Toisaalta, jos haltiaprinssillä on asf, niin se ajaa hyvinkin yhden pitkäjousen ja vitosen yli. Odotellaan kärsivällisesti ja toivotaan parasta. Itse en sylkäisisi mastereiden lisäiskulle, kun tulee käytettyä niitä jo nykyiselläänkin.
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey