"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Kääpiöiden kieliopas

Warhammer Fantasy Battles -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Perzzza
Viesti:

Kääpiöiden kieliopas

Viesti Kirjoittaja Perzzza »

Onko kukaan harkinnut/osaa jo kääpiöiden kieltä? Tästä on täysi opas 6. laitoksen armeijakirjassa ja hyvä onkin. Kiinnostavaa esmes kirjoitella vaikkapa lippuihin kääpiöriimuilla jotain tarkoittavaa eikä vain viskoa riimuja sinne tänne.

Itse olen harkinnut kunnolla opettelemista, koska kielihän ei ääntämykseltään eroa pahemmin suomen kielestä. Muilla samanlaisia oireita? :D
niih.
Thorgrim

Viesti Kirjoittaja Thorgrim »

Minä olen sieltä kehitellyt yksiköille nimiä. Ei oikein kiinnostus riitä kielen opettelemiseen, voi sieltä tietysti aina joskus mm. noita lippujen tekstejä katsoa. Jos jotain tuollaista kieltä opettelen niin taidanpa valita toisen Tolkienin haltiakielistä.
Thorgrim, Admiral of the Dwarf navy
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Sanasto ja kielioppi ovat kumpikin täysin riittämättömät kielen opetteluun. Kääpiöiden sanajärjestys ei välttämättä vastaa suomen "vapaa, muttei mielivaltainen" -periaatetta, englannin SVO(A) -sääntöä tai saksan "predikaatti toisena, paitsi sivulauseessa viimeisenä" -sääntöä. Jopa ne lippuihin piirretyt kaksi riimua saattavat mennä "kääpiökielen kieliopin" mukaan väärin päin.

En toki halua lannistaa innostustasi mielenkiintoiseen aiheeseen, varoitan vain, että todennäköisesti matka tyssää lyhyeen. Kielet ovat hyvin monimutkaisia, eikä parin sivun selostuksella saada aikaan elävää kieltä. Luon itse parhaillaan kieltä yhdelle itse kehittämälleni AD&D-kansalle; kielioppi perustuu arabian ja navajon tietoihini, sanasto on sekoitus nahuatlia, japania ja satunnaisia muita kieliä. Sillä ei loppujen lopuksi ole mitään väliä, kukaan ei tajua kuitenkaan mitään, mutta voisin sitten joskus heittää pelinjohtajana muutaman sanan oikeaa fantasiamaailman kieltä.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Perzzza
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perzzza »

Captain, olet näköjään perehtynyt paremminkin kielten tutkimiseen :D
niih.
The Captain
Valvoja

KääpiöKuningas kirjoitti:Captain, olet näköjään perehtynyt paremminkin kielten tutkimiseen :D
Ammatin vaaroja... Täytyy vain olla varovainen, etten innostu kovin monen sivun esseetä kieltentutkimuksesta kirjoittamaan.
LAndE

Viesti Kirjoittaja LAndE »

Pystyisitkös Captain laittaa tänne jonkinlaista "esimakua" tosta sun kielestä meinaan kuullosti niin mielenkiintoselta?
Olen kohta aikuinen, mutta en ihan vielä.

Ostetaan Lizardmenejä! Pistä YV! Ja tarjoa figujasi!
The Captain
Valvoja

LAndE kirjoitti:Pystyisitkös Captain laittaa tänne jonkinlaista "esimakua" tosta sun kielestä meinaan kuullosti niin mielenkiintoselta?
Sanastosta vai kieliopista? Varoitan: jos kysyt jotain kieliopista, seuraa niin pitkä esitelmä, että palvelimesi lataa sitä vielä ensi vuonnakin...
LAndE

Viesti Kirjoittaja LAndE »

No jos sitten sanastosta?
Olen kohta aikuinen, mutta en ihan vielä.

Ostetaan Lizardmenejä! Pistä YV! Ja tarjoa figujasi!
Mad Larkin

Viesti Kirjoittaja Mad Larkin »

Oma "FB" nimeni kääpiökielellä
Mati-az-Werit

Werit=does not know where he placed his ale; state of befuddlement
:)
Hirtettäväksi syntynyt ei hukkumalla kuole
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Yleiset keskustelut”