Itse olen harkinnut kunnolla opettelemista, koska kielihän ei ääntämykseltään eroa pahemmin suomen kielestä. Muilla samanlaisia oireita?
Kääpiöiden kieliopas
Kääpiöiden kieliopas
Onko kukaan harkinnut/osaa jo kääpiöiden kieltä? Tästä on täysi opas 6. laitoksen armeijakirjassa ja hyvä onkin. Kiinnostavaa esmes kirjoitella vaikkapa lippuihin kääpiöriimuilla jotain tarkoittavaa eikä vain viskoa riimuja sinne tänne.
Itse olen harkinnut kunnolla opettelemista, koska kielihän ei ääntämykseltään eroa pahemmin suomen kielestä. Muilla samanlaisia oireita?
niih.
- The Captain
- Valvoja
Sanasto ja kielioppi ovat kumpikin täysin riittämättömät kielen opetteluun. Kääpiöiden sanajärjestys ei välttämättä vastaa suomen "vapaa, muttei mielivaltainen" -periaatetta, englannin SVO(A) -sääntöä tai saksan "predikaatti toisena, paitsi sivulauseessa viimeisenä" -sääntöä. Jopa ne lippuihin piirretyt kaksi riimua saattavat mennä "kääpiökielen kieliopin" mukaan väärin päin.
En toki halua lannistaa innostustasi mielenkiintoiseen aiheeseen, varoitan vain, että todennäköisesti matka tyssää lyhyeen. Kielet ovat hyvin monimutkaisia, eikä parin sivun selostuksella saada aikaan elävää kieltä. Luon itse parhaillaan kieltä yhdelle itse kehittämälleni AD&D-kansalle; kielioppi perustuu arabian ja navajon tietoihini, sanasto on sekoitus nahuatlia, japania ja satunnaisia muita kieliä. Sillä ei loppujen lopuksi ole mitään väliä, kukaan ei tajua kuitenkaan mitään, mutta voisin sitten joskus heittää pelinjohtajana muutaman sanan oikeaa fantasiamaailman kieltä.
En toki halua lannistaa innostustasi mielenkiintoiseen aiheeseen, varoitan vain, että todennäköisesti matka tyssää lyhyeen. Kielet ovat hyvin monimutkaisia, eikä parin sivun selostuksella saada aikaan elävää kieltä. Luon itse parhaillaan kieltä yhdelle itse kehittämälleni AD&D-kansalle; kielioppi perustuu arabian ja navajon tietoihini, sanasto on sekoitus nahuatlia, japania ja satunnaisia muita kieliä. Sillä ei loppujen lopuksi ole mitään väliä, kukaan ei tajua kuitenkaan mitään, mutta voisin sitten joskus heittää pelinjohtajana muutaman sanan oikeaa fantasiamaailman kieltä.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
- The Captain
- Valvoja
- The Captain
- Valvoja
Sanastosta vai kieliopista? Varoitan: jos kysyt jotain kieliopista, seuraa niin pitkä esitelmä, että palvelimesi lataa sitä vielä ensi vuonnakin...LAndE kirjoitti:Pystyisitkös Captain laittaa tänne jonkinlaista "esimakua" tosta sun kielestä meinaan kuullosti niin mielenkiintoselta?
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-
Mad Larkin