tneva82 kirjoitti:Eli pelkän valittamisen sijaan TEHKÄÄ asialle jotain.
Joo. Minä olen pelannut tämän vuoden puolella enemmän kakkosedikkaa kuin nykyistä, enkä ajatellut pistää rahaa uusiin codexeihin tai sääntökirjoihin. Ei hintojen takia, vaan siksi ettei GW:n nykymeno ole sitä, mihin haluan investoida rahaa tai vapaa-aikaani. Ehkä lainailen kirjoja ja pelaan kavereiden kanssa muutamia kertoja uusinta edikkaa, ehkä en. Muutenkin paikallisen fantsussa juttelun mukaan tilanne on se, että figuttajia kyllä löytyy useita, mutta suurin osa pyörii omissa porukoissaan. Tämä on jokseenkin huono tilanne sekä uusien pelaajien kannalta, että vanhempien pelaajien jotka ovat pitäneet taukoa, tai joiden pelikaverit ovat hävinneet muutossa, aikuistuessa ja vapaa-ajan vähetessä, yms. Uskaltaisin jopa väittää että monilla muilla paikkakunnilla on runsaasti samanlaisia ihmisiä.
Onko tämä sitten hyvästä harrastukselle? Ei oikein. Tosiasia kuitenkin on, että GW osaa tehdä erittäin hyviä pelejä (tai ainakin on osannut, nykyäänhän kaikki pätevät ovat lähteneet firmasta), esimerkkeinä vaikka Battlefleet Gothic tai Epic Armageddon. Sääntömekaniikaltaan yksinkertaisia, mutta silti hyvin taktisia. 40K taas on junnannut kolmosedikan jälkeen samalla raiteella, editionvaihdokset ovat olleet lähinnä pikku justeerauksia, jos verrataan esim. hyppyyn kakkos- ja kolmosedition välillä. 40K:n maailma ja figut ovat silti aivan mahtavia, ja pidän kakkoslaitoksesta, sekä epicistä ja BFG:stä. Mikä siis on ongelma? Niitä ei pelaa oikeastaan kukaan. Sen sijaan suuri yleisö (ne jotka eivät ole vetäytyneet omiin peliporukoihinsa) pelaa nykyedikkaa. Sama maailma, samat figut, mutta sääntöjärjestelmä on vain jotain mihin en halua sijoittaa aikaa, sillä se ei tarjoa pelistä sitä mitä minä haluan. Sen sijaan ne yleisimmin pelatut vaihtoehtopelit (lähinnä masiina, alueellisesti myös Infinity ja Malifaux) eivät syystä tai toisesta kiinnosta. Infinity on noista ainoa jonka säännöistä ja figuista pidän, mutta siitäkin puuttuu se jokin™ joka löytyy 40K-universumista.
Tämä on ongelma harrastuksen kannalta. Tässäkin ketjussa näkee, että monille nyky40K ei tarjoa sitä mitä peliltä haluaa, vaikka maailmaan ja figuihin onkin tullut investoitua runsaasti aikaa ja vaivaa. Osa on varmasti pistänyt enemmän aikaa 40K:hon kuin monet ETC-pelaajista, mutta ovat nykyään tyytymättömiä ja ihan aiheesta. Eikä pelaajaenemmistö edes liiku näillä foorumeilla, riippumatta pelikokemuksensa määrästä tai siitä tykkäävätkö nyky40K:sta vai eivät. Mutta eipä näihin ongelmiin ole olemassa mitään patenttiratkaisua. Loppujen lopuksi kukaan ei hyödy siitä, että pelipöydän äärellä on kaksi ihmistä joilla on täysin eriävät odotukset pelistä. Haluaisin nähdä GW:n pääpeleissä laadukkaammat säännöt, tai niiden puutteessa enemmän (roolipeleissäkin yleistynyttä) pre-game keskustelua molempien pelaajien listoista, skenusta, ennakko-odotuksista yms. Tietysti, tämä ei oikein sovi yhteen turnauspelaamisen kanssa. Itse en tosin jaksa enää vääntää kättä siitä, mitä turneissa pitäisi tai ei pitäisi olla, kun olen havainnut etten pidä kilpailullisesta figupelaamisesta missään muodossa. Jätän ne nykyään suosiolla väliin. Näiden sijaan haluaisin kyllä nähdä jotain muuta figupelitapahtumaa, tosin vähemmän isoina paketteina. Itse kävisin mieluummin ottamassa hyvän pelin kerran kuussa, kuin ottaisin kolme peliä kerralla joka toinen kuukausi. Niin moneen peräkkäin ei vain jaksa kunnolla investoida, puhumattakaan jostain isompien turnausten viiden pelin viikonlopusta, tai ylivenyneestä apoccipelistä. Tiedä sitten kannattaako tämäntyyppisten pelaajien tarpeita ottaa huomioon, mutta tässä nyt esimerkki vähän erilaisesta pelitarpeesta. Uskon että monia muita esimerkkejä löytyisi niiltä ei-aktiiveilta jotka eivät täällä postaa.